-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Autor: Joanna Käi
Käesolev artikkel käsitleb peamisi erinevusi Euroopa Liidu krüptovaraturgude määruse (MiCAR) ning Eesti rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse (RahaPTS) vahel, vana tegevusloa tulevikku, krüptovaraturgude määrusega sisse seatavaid uusi taksonoomiaid, põhilisi nõudeid krüptovara teenuseosutajatele ja varade emiteerimisele ning võimalikke liigseks muutuvaid nõudeid RahaPTS-is.
RahaPTS on Eestis kehtinud alates 2017. aastast ja põhineb Euroopa Liidu neljandal rahapesudirektiivil. RahaPTS-i kohaselt peavad finantseerimisasutused ja teised kohustatud isikud rakendama klientide suhtes hoolsusmeetmeid, tuvastama kahtlased tehingud, nendest teatama ja rakendama sisekontrolli, et hoida ära rahapesu ja terrorismi rahastamist.
Eeldatavalt 2024. aastal jõustuvat krüptovaraturgude määrust aga kavandatakse selleks, et lahendada krüptovarade ja virtuaalvääringutega seotud unikaalseid probleeme. Krüptovaraturgude määrus on sisukas regulatiivne raamistik, mille eesmärk on luua ühtlustatud lähenemisviis krüptovarade reguleerimiseks kogu Euroopa Liidus. Krüptovaraturgude määrusega püütakse tagada kõrgetasemeline tarbijate kaitse, hoida ära rahapesu ja terrorismi rahastamist ning tagada finantssüsteemi stabiilsus. Määruses sätestatakse ranged nõuded Euroopa Liidus tegutsevatele krüptovarateenuse osutajatele. Lisaks luuakse kõikide krüptovarateenuste osutajate register, mis on avalikkusele kättesaadav ja mida korrapäraselt ajakohastatakse.
Krüptovaraturgude määrusega tutvustatakse uut varade ja teenuste taksonoomiat koos vastavate tegevusloanõuetega. Määrus hõlmab üldjoontes kõiki tokenite ja stabiilsete krüptovarade pakkumise vorme, aga ka uusi eeskirju turu kuritarvitamise ärahoidmiseks.
Kohustatud isikute kohustuste osas tugineb krüptovaraturgude määrus suuresti olemasolevatele RahaPTS-i nõuetele. Kohustatud isikud peavad endiselt rakendama klientide suhtes hoolsusmeetmeid, tuvastama kahtlased tehingud ja neist teatama ning viima läbi sisekontrolli.
Ausalt öeldes peaks üleminek Eesti RahaPTS-ilt krüptovaraturgude määrusele olema Eestis juba tegevusloa saanud virtuaalvääringu teenuse pakkujate jaoks suhteliselt lihtne, sest mitmedki krüptovaraturgude määrusega sisse seatavad kohustused kehtivad Eestis juba RahaPTS-i alusel.
Krüptovaraturgude määrus vs. RahaPTS: peamised erinevused
Üldiselt on krüptovaraturgude määruse nõuded praeguse RahaPTS-iga võrreldes spetsiifilisemad ja põhjalikumad. Krüptovaraturgude määrus sisaldab uut varade ja teenuste taksonoomiat, tegevuslubadega seotud nõudeid ja kapitalinõudeid, mis võivad kõik mõjutada virtuaalvääringu teenuse pakkuja ärimudelit ja -tegevust. Samuti hõlmab krüptovaraturgude määrus RahaPTS-ist laiemas ulatuses krüptovarasid, sealhulgas stabiilseid krüptovarasid ja kasutustokeneid.
Siiski on oluline tähele panna, et krüptovaraturgude määrus ei reguleeri niisuguseid krüptovarasid, mis kuuluvad seniste finantsteenuseid käsitlevate Euroopa Liidu õigusaktide kohaldamisalasse (nagu väärtpaberid), digitaalvarasid, mida ei saa teistele üle kanda, ning mitteasendatavaid tokeneid ehk NFT-sid (välja arvatud juhul, kui neid emiteeritakse „suurtes seeriates või kollektsioonina”). Samuti ei reguleeri määrus krüptovaradele panustamist (staking), nende väljalaenamist (lending) ega „täielikult detsentraliseeritud finantslahendusi”*
Uue määrusega ette nähtava tegevusloa kõige põnevam aspekt on tegevuslubade piiriülene laienemine (passporting), mis võimaldab ja reguleerib asutuste võimalust tegutseda kogu Euroopa Liidu piires ühtse reguleeriva raamistiku alusel. Tegevusloa taotlemiseks ja teenuste osutamise loa saamiseks tuleb väidetavalt arvestada umbes kuu aega kestva protsessiga
Klientide suhtes rakendatavaid hoolsusmeetmeid (kliendikontrolli) käsitlevate nõuete künnised on RahaPTS-is ja krüptovaraturgude määruses erinevad. Näiteks tuleb RahaPTS-i kohaselt rakendada hooldusmeetmeid kõikide klientide suhtes; krüptovaraturgude määrus aga võimaldab rakendada teatavates olukordades lihtsustatud kliendikontrolli (nt viies läbi juhuslikke alla 1000 euro väärtuses tehinguid).
Erinevus püsiva miinimumkapitali summades
Suur erinevus on püsiva miinimumkapitali summades, mida krüptovarateenuse osutajatelt nõutakse. RahaPTS-i kohaselt on praegu madalaim nõue 100 000 eurot (rahakotiteenused, vahetuskeskkonnateenused ja emiteerimisteenused), suurim aga 250 000 eurot (ülekandeteenused). Krüptovaraturgude määrusest tulenevad nõuded on palju leebemad:
- kauplemisplatvormidele 150 000 eurot,
- varahaldajatele ja vahetuskeskkondadele (maakleritele) 125 000 eurot,
- ja kõikidele teistele 50 000 eurot.
Veel üks oluline üldine nõue on paigutada klientide vahendid panka ja seda kindlasti teenuseosutaja enda kontost erinevale kontole.
* Krüptovaraturgude määruse eelnõu: „Kui krüptovarateenuseid osutatakse täielikult detsentraliseeritult ilma vahendajata, ei peaks need kuuluma käesoleva määruse kohaldamisalasse.” Samas dokumendis aga on märgitud, et krüptovaraturgude määrus on kohaldatav ka siis, „kui osa sellistest tegevustest või teenustest teostatakse detsentraliseeritult”. Seetõttu on praegu keeruline öelda, kui palju (tehnilist, haldusalast, õiguslikku vms) detsentraliseeritust on vaja, et jääda väljapoole selle määruse kohaldamisala.
Rahapesu Andmebüroo ja vana tegevusloa tulevik
Üks kõige olulisemaid krüptovaraturgude määrusega sisse seatavaid muudatusi on määrusel põhinev tegevusluba. Tegevusluba saab olema kõikides liikmesriikides ühetaoline, kuna kõik krüptovarateenuse osutajad peavad taotlema ühesugust tegevusluba samade nõuetega, samade kohustustega ja sama menetluskorra järgi.
Oluline on tähele panna, et krüptovaraturgude määrusel põhinevat tegevusluba on siiski vaja eraldi taotleda. Hakkab toimima uus eraldi (senisest loodetavasti läbipaistvam) taotlemisprotsess, mille käigus asjaomane ametiasutus hindab taotlust ja otsustab lõpuks anda tegevusloa (või sellest keelduda). Praegust RahaPTS-i alusel antud tegevusluba ei ole võimalik üle kanda, muuta või muud moodi uue loa menetlust kiirendada.
Tegevusluba hakkab hõlmama praeguseid RahaPTS-is loetletud teenuseid ja uusi teenuseliike, mida ei ole seni reguleeritud. Seega näeme uue määruse jõustumisel muudetud nõudeid teenuseosutajatele (sealhulgas RahaPTS-is sätestatud nõuete võimalikku liigseks muutumist) ja erinõudeid iga teenuseliigi suhtes.
Seni on virtuaalvääringu teenusepakkujate järelevalveasutusena tegutsenud Rahapesu Andmebüroo. See muutub ja eeldatavasti hakkab Rahapesu Andmebüroo asemel sellega tegelema Finantsinspektsioon. See tähendab, et krüptovaraturgude määruse alusel esitatakse taotlused Finantsinspektsioonile, kes vaatab need läbi ja teeb otsuse tegevusluba anda või andmata jätta. Samuti hakkab Finantsinspektsioon tegema järelevalvet, väljastama ettekirjutusi ja tühistama tegevuslubasid, kui see on põhjendatud. Praegustest tegevuslubadest saavad „vanad” tegevusload ja need aeguvad, kui krüptovaraturgude määrus jõustub.
Krüptovaraturgude määruses loetletud krüptovarateenused
Nagu eespool mainitud, hakkavad krüptovaraturgude määruse kohaldamisalasse kuuluma praegu RahaPTS-is loetletud teenused ja uued teenuseliigid, mida ei ole seni reguleeritud.
Krüptovaraturgude määruses loetletakse järgmised krüptovarateenused:
- krüptovara hoidmine ja haldamine kolmandate isikute nimel,
- krüptovaraga kauplemise platvormi haldamine,
- krüptovara vahetamine raha vastu,
- krüptovara vahetamine muu krüptovara vastu,
- krüptovaraga seotud korralduste täitmine kolmandate isikute nimel,
- krüptovarade turundamine ostjatele,
- krüptovaraga seotud korralduste vastuvõtmine ja edastamine kolmandate isikute nimel,
- krüptovara kohta nõu andmine.
Nii saab praegusest rahakotiteenusest (nagu see on RahaPTS-is määratletud) krüptovarade hoidmine ja haldamine kolmandate isikute nimel.
Praegune (RahaPTS-is määratletud) vahetamise teenus jagati mitmeks eri teenuseks:
- krüptovara kauplemisplatvormi haldamine,
- krüptovara vahetamine raha vastu,
- krüptovara vahetamine muu krüptovara vastu.
Nagu näha, ei ole krüptovara emiteerimine teenusena loetletud. Krüptovara emiteerimiseks ei ole vaja tegevusluba, kuid kehtivad üksikasjalikud nõuded ja mõnel juhul on vaja autorisatsiooni, olenevalt vara liigist (vt allpoolt).
Varade taksonoomia
Krüptovaraturgude määruses eristatakse nelja liiki varasid, millele kehtivad vastavad nõuded.
- Krüptovara on „väärtuse või õiguse digitaalne esitus, mida on võimalik üle kanda ja salvestada elektrooniliselt, kasutades hajusraamatu tehnoloogiat või muud sarnast tehnoloogiat”. Sellesse „universaalsesse” kategooriasse peaks kuuluma enamik krüptovarasid, sealhulgas näiteks Bitcoin ja Ether.
- Kasutustoken on krüptovara alamliik, „mille ainus eesmärk on anda juurdepääs kaubale või teenusele, mida pakub või osutab selle emitent”. Kasutustokenite emiteerimise suhtes kehtestatakse leebemad nõuded, kuid eeldatavasti ei näe me neid palju.
- Varapõhise tokeni eesmärk on säilitada stabiilne väärtus, järgides teatava valuutakorvi, kaubakorvi, krüptovarade korvi või muude, usaldusrahade hulka mitte kuuluvate üksikvarade korvi väärtust või olles sellise korvi väärtusega seotud.
- E-raha tokeni eesmärk on säilitada stabiilne väärtus, järgides ühe ametliku usaldusrahavääringu väärtust; niisuguste tokenite hulka kuuluvad näiteks USDC, USDT, BUSD ja EUROC. See kontseptsioon ja enamik sellega seotud nõudeid tulenevad senisest EL-is kehtivast e-raha regulatiivsest käsitusviisist.
Väärib märkimist, et krüptovaraturgude määruse kohaldamisalasse kuulumise seisukohast ei ole tähtsust sellel, kui stabiilne münt on algoritmipõhine – see kuulub määruse kohaldamisalasse, kui see vastab ühelegi eespool kirjeldatud määratlusele, mehhanism ei mängi siinpuhul rolli.
Peamised reguleerivad nõuded krüptovarateenuse osutajatele ja nende kohustused
Olgugi et krüptovaraturgude määrus on üksikasjalikum ja keskendub krüptovaradele, on paljud krüptovarateenuse osutajatele kehtestavatest kohustustest Eestis RahaPTS-i kaudu juba jõus. Seepärast tõstaksime praegu esile vaid selgelt uued või muutunud kohustused:
- krüptovarateenuse osutajatel peab olema registrijärgne asukoht Euroopa Liidu liikmesriigis, kus toimub vähemalt osa asjaomase krüptovarateenuse osutaja tegevusest, mis on seotud krüptovaradega, samuti peab tema tegeliku juhtimise koht olema Euroopa Liidus ja vähemalt üks juhtidest peab olema Euroopa Liidu resident;
- krüptovarateenuse osutajad peavad tegema avalikult kättesaadavaks enda kehtestatud põhimõtetele vastavad menetlused huvide konfliktide tuvastamiseks, vältimiseks, juhtimiseks ja avalikustamiseks;
- krüptovarateenuse osutajatel peab pidevalt olema usaldatavusnõuete kaitsepuhver omavahendite nõude või kindlustuslepingu kujul, mis hõlmab Euroopa Liidu territooriume, kus aktiivselt krüptovarateenuseid osutatakse;
- krüptovarateenuse osutajad peavad korraldama kõikide oma krüptovarateenuste, tegevuste, korralduste ja tehingute kohta käivate andmete säilitamise ja võimaldama klientidel neid andmeid saada;
- krüptovarateenuse osutajad peavad viivitamata paigutama iga kliendi rahalised vahendid keskpanka või krediidiasutusse. Krüptovarateenuse osutajad võtavad kõik vajalikud meetmed tagamaks, et klientide rahalisi vahendeid hoitakse keskpangas või krediidiasutuses kontol või kontodel, mis on eristatavad niisugustest võimalikest kontodest, mida kasutatakse sellele krüptovarateenuse osutajale kuuluvate rahaliste vahendite hoidmiseks;
- krüptovarateenuse osutajad, kes tuginevad tegevusfunktsioonide täitmisel kolmandatele isikutele, võtavad kõik mõistlikud meetmed, et vältida lisanduvat operatsiooniriski:
- tegevuse edasiandmise tulemusel ei tohi delegeerida krüptovarateenuse osutaja vastutust kellelegi teisele;
- tegevuse edasiandmise tulemusel ei tohi muutuda krüptovarateenuse osutajate ja nende klientide vahelised suhted ega krüptovarateenuse osutajate kohustused oma klientide ees;
- krüptovarateenuse osutajatel peab olema otsene juurdepääs asjakohasele teabele edasiantud teenuste kohta;
- krüptovarateenuse osutajatel peab olema tegevuse edasiandmise, sealhulgas hädaolukorrakavade ja väljumisstrateegiate poliitika;
- krüptovarateenuse osutajad sõlmivad tegevuse edasiandmisega seotud kolmandate isikutega kirjaliku lepingu. Selles kirjalikus lepingus määratakse kindlaks nii krüptovarateenuse osutajate kui ka asjaomaste kolmandate isikute õigused ja kohustused ning nähakse ette, et asjaomased krüptovarateenuse osutajad võivad lepingu lõpetada,
- keskkonna , sotsiaal- ja juhtimisalased erinõuded;
- krüptoteenuse osutajad peavad kehtestama asjakohase kava tegevuse nõuetekohaseks lõpetamiseks;
- krüptoteenuse osutajad peavad kehtestama nõuetekohase kaebuste käsitlemise korra ja seda säilitama, teavitades kliente võimalusest esitada kaebus.
Olenevalt teenustest, mida krüptovarateenuse osutajad pakuvad, ja igast teenuseliigist tulenevate konkreetste riskide tõttu allutatakse krüptovarateenuse osutajad teenusespetsiifilistele nõuetele. Käsitleme neid nõudeid teises artiklis.
Toome välja ka olulised lisandused, mis tuleb esitada tegevusloa taotlemisel:
- tegevuskava, milles on näidatud krüptovarateenuste liigid, mida krüptovarateenuse osutaja soovib osutada, sealhulgas nende teenuste turustamise koht ja viis,
- kõkide krüptovarateenuse osutaja kuuluvate füüsiliste isikute puhul ja kõigi füüsiliste isikute puhul, kellele kuulub otseselt või kaudselt vähemalt 20% aktsiakapitalist või hääleõigusest, tõend selle kohta, et karistusregistris puuduvad kanded seoses äriõiguse, maksejõuetusõiguse, finantsteenuseid käsitlevate õigusaktide, rahapesuvastaste õigusaktide, terrorismivastase võitluse õigusaktide ja kutsealast vastutust käsitlevate siseriiklike sätete rikkumisega,
- tõend selle kohta, et kõikidel krüptovarateenuse osutaja juhtorganisse kuuluvatel füüsilistel isikutel on krüptovarateenuse osutaja juhtimiseks piisavad teadmised, oskused ja kogemused ning et kõnealustel füüsilistel isikutel on kohustus pühendada oma ülesannete täitmisele piisavalt aega,
- krüptovarateenuse osutaja kliendikaebuste käsitlemise korra kirjeldus,
- kliendi krüptovarade ja rahaliste vahendite eraldamise menetluse kirjeldus,
- turu kuritarvitamise tuvastamise menetluse ja süsteemi kirjeldus,
- kui krüptovarateenuse osutaja kavatseb tagada krüptovarade hoidmise ja haldamise kolmandate isikute nimel, siis hoidmispoliitika kirjeldus,
- kui krüptovarateenuse osutaja kavatseb korraldada krüptovaradega kauplemise platvormi, siis kauplemisplatvormi tegevuseeskirjade kirjeldus,
- kui krüptovarateenuse osutaja kavatseb vahetada krüptovara usaldusraha vastu või muu krüptovara vastu, siis mittediskrimineeriva äripoliitika kirjeldus,
- kui krüptovarateenuse osutaja kavatseb täita krüptovaradega seotud korraldusi kolmandate isikute nimel, siis täitmispoliitika kirjeldus,
- kui taotleja kavatseb vastu võtta ja edastada krüptovaraga seotud korraldusi kolmandate isikute nimel, siis tõend selle kohta, et füüsilistel isikutel, kes taotleva krüptovarateenuse osutaja nimel nõustavad, on oma kohustuste täitmiseks vajalikud teadmised ja asjatundlikkus.
Nõuded varade emiteerimisele
Niisuguste varade emiteerimisel, mis ei ole varapõhised tokenid ega e-raha tokenid:
- nõue koostada ja avaldada valge raamat;
- ei pea olema eelnevalt heaks kiidetud, kuid vaja on teatada kohalikule pädevale ametiasutusele ja valge raamatu suhtes on arvukalt nõudeid,
- võimalus valget raamatut muuta
- nõuded reklaamteadete suhtes;
- dokumentide eelnevat heakskiitmist ei ole, küll aga on kohustus teavitada päritoluliikmesriigi pädevat asutust 20 tööpäeva enne valge raamatu avaldamist;
Nähakse ette erandid, mil valge raamatu koostamise ja avaldamise kohustust ei ole:
- krüptovarasid pakutakse tasuta;
- krüptovarasid pakutakse vähem kui 150 füüsilisele või juriidilisele isikule liikmesriigi kohta;
- väike pakkumine – ei ületa 12 kuu jooksul 1 miljonit eurot (või samaväärset summat);
- pakkumine on suunatud üksnes kutselistele investoritele ja krüptovarasid võivad omada vaid kutselised investorid.
Nagu mainitud, on krüptovaraturgude määruse eesmärk ka pakkuda tarbijatele ja investoritele kaitset. See kajastub tarbija õiguses taganeda krüptovara ostutehingust 14 kalendripäeva jooksul. Emitent peab seda võimaldama nii, et tarbijale ei teki kulusid ja tarbijalt ei küsita põhjendust ega selgitust.
Varapõhiseid tokeneid peetakse riskantsemateks ja neid reguleeritakse rangemalt.
- Emitendid peavad taotlema luba (sealhulgas valge raamatu heakskiitmist);
- erandid:
- ringluses olevate varapõhiste tokenite keskmine summa, mis on arvutatud 12 kuu kohta, ei ületa 5 miljonit eurot (või samaväärset summat);
- pakkumine on suunatud üksnes kutselistele investoritele ja tokeneid võivad omada vaid kutselised investorid,
- valge raamatu muutmine on lubatud, kuid sel juhul on vaja uut heakskiitu
- erandid:
- ranged nõuded taotlusele ja sellega seotud dokumentatsioonile;
- kohustus omada reservvarasid;
- kohustus korrapäraselt auditeerida ja lasta sõltumatult auditeerida reservvarasid iga kuue kuu tagant;
- kohustus avaldada vähemalt igal kuul ringluses olevate varapõhiste tokenite summa ning reservvarade väärtus ja koosseis.
E-raha tokenid
- Vajalik on krediidiasutuse või e-raha asutusena tegutsemise luba;
- nõue koostada ja avaldada valge raamat, teavitades sellest ka pädevat ametiasutust;
- valget raamatut on lubatud muuta – sellest tuleb koos põhjustega teavitada avalikkust ja pädevat ametiasutust
- kohaldatakse e-raha direktiivi;
Ülaltoodu ei kehti:
-
- e-raha tokenite suhtes, mida turustavad, levitavad ja omavad kutselised investorid
- kui ringluses olevate e-raha tokenite keskmine summa, mis on arvutatud 12 kuu kohta, ei ületa 5 miljonit eurot või samaväärset summat.
Lisaks tutvustatakse krüptovaraturgude määrusega varapõhiste tokenite ja e-raha tokenite suhtes „olulisuse” mõistet. Olulised varapõhised tokenid ja e-raha tokenid on need, mille kasutuselevõtt ületab teatavad künnised, ning need tokenid peavad vastama rangematele usaldatavus-, juhtimis- ja likviidsusnõuetele. Varapõhist tokenit või e-raha tokenit peetakse oluliseks, kui järgnevalt loetletud kriteeriumide hulgast on täidetud kolm (veel täpsustamisel Euroopa Liidu poolt):
- rohkem kui 10 miljonit omanikku,
- rohkem kui 5 miljardi euro suurune turukapitalisatsioon,
- tehingute arv ületab 2,5 miljonit tehingut päevas ja tehingute väärtus ületab 500 miljonit,
- emitent on määratud digiturgude määruse kohaselt pääsuvalitsejaks,
- emitenti peetakse rahvusvahelises mastaabis oluliseks, sealhulgas seoses kõnealuse tokeni kasutamisega makseteks ja ülekanneteks,
- mil määral on kõnealune token ja finantssüsteem omavahel seotud,
- emitendid pakuvad muidki varapõhiseid tokeneid, e-raha tokeneid või krüptovarateenuseid.
Samuti on väga oluline märkida, et krüptovaraturgude määruse artikkel 36 keelab varapõhiste tokenite emitentidel ja krüptovarateenuse osutajatel maksta varapõhiste tokenite omanikele intressi ning artikkel 45 keelab e-raha emitentidel ja krüptovarateenuse osutajatel maksta e-raha tokenite omanikele intressi.
Liigseks muutuvad RahaPTS-i nõuded
Mitu olulist RahaPTS-is sätestatud nõuet võivad muutuda üleliigseks, kuna neid krüptovaraturgude määrusega ette ei nähta:
- auditeerimisega seotud nõuded
Virtuaalvääringu teenusepakkujate suhtes ei ole enam spetsiiilist majandusaasta aruande auditeerimise nõuet, samuti ei nõuta välis- ega siseaudiitori olemasolu. Siiski kehtib seadusest tulenev üldine auditeerimisnõue (põhineb parameetritel nagu tulu, varad jms).
- kõrghariduse nõue
Kuigi krüptovarateenuse osutaja juhtorgani liikmetel ja varapõhise tokeni juhtorgani liikmetel peavad olema piisavalt hea maine ning teadmised, kogemused ja oskused oma ülesannete täitmiseks ning rahapesu ja terrorismi rahastamise vastu võitlemiseks, ei nõuta neilt kõrgharidust ega seda, et nad oleksid Eesti residendid. Siiski peab vähemalt üks krüptovarateenuse osutaja direktor olema Euroopa Liidu resident.
Mis saab edasi?
Sotsiaalmeedias ja krüptokeskkondades on palju ja aktiivselt arutletud krüptovaraturgude määruse ja selle võimaliku mõju üle krüptovaldkonnale. Paljud väljendavad muret kasvava regulatiivse koormuse ning selle võimaliku mõju pärast innovatsioonile ja konkurentsile kõnealuses sektoris.
Mõned kommentaatorid on ka juhtinud tähelepanu sellele, et krüptovaraturgude määrus ei hõlma teatavaid tegevusvaldkondi, nagu panustamine ja väljalaenamine või täielikult detsentraliseeritud lahendused. Seega varjutab tulevast määrust kahtluseloor selle tõhususes krüptoturgude ohtude lahendamises. Seejures tehakse juba ka üleskutseid luua krüptovaraturgude määruse „versioon 2.0”.
Nendest murekohtadest hoolimata usume, et krüptovaraturgude määrus on oluline samm edasi krüptovaldkonna reguleerimise protsessis, kuna see pakub turuosalistele selgust ja kindlust, kaitstes ka investoreid. Loodame, et see määrus aitab edaspidi kasvatada usaldust ja kindlust antud sektori suhtes, mis omakorda soodustab krüptovarade ja virtuaalvääringute suuremat kasutuselevõttu. Saab olema põnev näha, kuidas see kujundab krüptovaldkonna tulevikku Euroopa Liidus ja mujal maailmas.
Oluline on märkida, et eeldatavasti jõustub krüptovaraturgude määrus Euroopa Liidu liikmesriikides 2024. aastal. Täpne Eestis rakendamise ajakava ei ole veel selge, kuid praegused virtuaalvääringu teenusepakkujad peaksid hoidma end kursis edasiste uuendustega ja alustama valmistumist juba praegu, et olla valmis täitma uusi (eelkõige teenusespetsiifilisi) nõudeid, kui need jõustuvad. Seda enam, et krüptovaraturgude määruse nõuete täitmata jätmine võib kaasa tuua märkimisväärseid trahve (mis võivad teatavatel juhtudel ulatuda 12,5%-ni majandusüksuse aastakäibest), perioodilisi karistusmakseid, tegevusloa tühistamist/peatamist või füüsilise isiku tagandamise juhtivalt ametikohalt või lausa niisugusel ametikohal töötamise keelu.
Grant Thornton Baltic OÜ mõistab väljakutseid, mis kaasnevad keerukate regulatsioonide ja nõuetega kaasaskäimisel, mistõttu pakume siseauditeerimise ja äririskide juhtimise nõustamise teenuseid. Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil orienteeruda regulatiivsel maastikul ja rakendada tõhusaid vastavusprogramme, mis minimeerivad riske ja suurendavad kasvuvõimalused. Võtke meiega ühendust juba täna, et saada teada, kuidas saame aidata Teil saavutada oma ärieesmärke, järgides samal ajal uue määruse nõudeid.
Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.