-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Autor: Indrek Keis
Paljudel tööandjatel on seoses koroonapandeemiaga tekkinud küsimus, kas ja kui palju andmeid võib sellega seoses töötajatelt küsida. Toon artiklis välja mõned praktilised küsimused ja mõttekohad, mida peaks tööandja arvestama töötajate isikuandmete töötlemisel ning kuidas maandada peamisi ohte nii tööandjale kui ka töötajale.
Andmekaitsealased nõuded ei takista üldjuhul selliste isikuandmete töötlemist, mille kogumise ja kasutamise eesmärk on seaduslik. Näiteks kui tööandja on seaduslikult kehtestanud tööle lubamise eelduseks vaktsineerimise nõude, võib tööandja selleks vajalikke asjaomaseid andmeid ka seadusega kooskõlas töödelda.
Kuigi ettevõtted ja asutused võivad olla väga erinevad nii struktuurilt kui ka tegevuste poolest ning sama lähenemine ei kohaldu kõikidel juhtudel, saab siiski esile tuua mõned ühised võtmetegevused, mis aitavad tagada nii tööandja kui ka töötaja huve.
Töötaja isikuandmed
Üldistatult võib töötaja isikuandmetena käsitleda igasugust teavet, mida saab siduda konkreetse töötajaga. Pandeemia käigus võib tööandjal tekkida vajadus koguda teavet töötaja lähikontaktsuse, isolatsioonis viibimise, testimise ja testitulemuste, potentsiaalse nakkusohtlikkuse, haigestumise ja läbipõdemise, vaktsineerituse ning ka vaktsineerimisse suhtumise kohta.
Mõned andmed liigituvad terviseandmeteks, eelkõige informatsioon, millest saab teha järeldusi töötaja terviseseisundi või -näitajate kohta. Terviseandmete kogumiseks ja kasutamiseks näeb seadus ette täiendavaid tingimusi ning terviseandmete töötlemine kätkeb suuremat riski nii töötajatele kui ka tööandjale.
Andmevajaduse väljaselgitamine
Isikuandmete kogumisel on üks peamisi reegleid andmete vajaduspõhisus – ilma tegeliku vajaduseta ei peaks töötaja kohta isikuandmeid koguma. Vajaduse dikteerib tööandja tegevus, mille raames andmeid kogutakse.
Andmete kogumise vajadus võib olla seotud eesmärgiga täita seadusest tulenevat kohustust, tuleneda tööandja õigustatud huvist või olla kantud hoopis tööandja soovist populariseerida ning hõlbustada testimist või vaktsineerimist. Siinkohal on oluline, et tööandja dokumenteeriks andmete kogumise eesmärgi ning seostaks eesmärgiga selle saavutamiseks vajalikud andmed. Eesmärgi fikseerimine hõlbustab majasiseselt tegevuse edasist planeerimist ja elluviimist ning aitab kaitsta tööandja huve vaidluste korral, samuti tagada isikuandmete töötlemise nõuete järgimise. Eesmärk peaks olema piisavalt detailne, et sellest nähtuks andmete kogumise vajadus. Eesmärgist johtub ka andmete õigsuse olulisus ning töötajate kaasamise viis (kas andmete esitamine on kohustuslik või vabatahtlik).
Andmevajaduse fikseerimisel tuleb arvestada ka nende edasise kasutamise vajadusega pärast esmast andmete kogumist – kas ja kui pikalt on tarvis andmeid säilitada. Näiteks kui tööandja mõõdab töötaja kehatemperatuuri mõne tarkvarapõhise seadmega, mis säilitab temperatuurinäidu, siis tuleb mõelda, kas ja kui kaua konkreetse töötajaga seotud näitu säilitatakse. Või kui tööandja kogub teavet töötaja testitulemuste kohta – negatiivse testi tulemuse säilitamise vajadus on ilmselt lühiaegsem kui info säilitamine positiivse tulemuse kohta. Kui kogutud andmeid pole enam tarvis, tuleb need kustutada või eemaldada kõik seosed konkreetse töötajaga nii, et andmeid ei saaks enam kindla töötajaga seostada.
Ettevõttes tehtavad küsitlused
Eesmärgi saavutamiseks ei pruugi alati olla vaja andmeid koguda selliselt, et neid saaks seostada konkreetse töötajaga. Seda näiteks juhul, kui tööandja soovib töötajate seas teha küsitluse, et nende eelistusi välja selgitades planeerida kontorisse naasmist ja kohapealset töökorraldust. Valdavalt võimaldavad küsitluste läbiviimise tarkvaralahendused valida seadistused, mis tagavad vastaja anonüümsuse ega võimalda vastuseid siduda mõne kindla vastajaga.
Tihiti võib ette tulla, et tööandja küsib töötajate vaktsineerimise soove või muid andmeid ühises kasutuses oleva tabeli vahendusel, mis liigub e-postiga või millele on kõigil ligipääs tööandja serveris. Sel juhul tekib oht töötaja privaatsusele, kuna informatsioonile võivad ligi pääseda ka kolleegid. Samuti ei ole tagatud andmete puutumatus, kuna tahtlikult või tahtmatult võidakse ühe inimese sisestatud eelistust või muid andmeid muuta. Seeläbi rikub tööandja oma kohustusi andmetöötlejana, kuna suhetes töötajaga peab tööandja kaitsma töötaja kohta käivat infot ka teiste töötajate volitamata ligipääsu ja muutmise eest. Lisaks võivad andmete lubamatu muutmise tõttu tööandja tehtavad otsused tugineda ebaõigetele andmetele, tuues kaasa täiendava aja- ja ressursikulu tagajärgede kõrvaldamiseks.
Küsitluste korraldamisel on abi erinevate ja lihtsasti kättesaadavate digilahenduste tundmisest ning õigest kasutamisest. Sel moel saab efektiivselt nii andmeid koguda kui ka tulemusi analüüsida ning vajadusel anonüümsust tagada. Pandeemia võimaliku järjekordse laine ja pidevalt uueneva info valguses võib tekkida vajadus teha küsitlusi korduvalt, mistõttu tööandja seisukohast on mõistlik seda protsessi võimalikult palju lihtsustada ning automatiseerida.
Ohutu töökeskkonna tagamine ja teiste töötajate tervise kaitse
Kui eesmärk on ohutu töökeskkonna ja töötajate tervise kaitse tagamine, siis andmete vajadus tuleneb töökeskkonna riskianalüüsist. Riskid ja nende haldamise meetmed võivad erineda sõltuvalt keskkonnast, tegevusalast ning muudest tööandjapõhistest teguritest, mistõttu võib erineda ka iga ettevõtte tegelik andmevajadus. Mida tundlikumad on andmed ja suurem riive töötajale, seda enam peaks andmetöötlust võimalusel vältima ning otsustama selle kasuks vaid juhul, kui muul viisil ei ole võimalik riski maandada.
Samas ei ole tööandjapõhised tegurid ainsad, millega viirushaiguse ennetamise puhul peab arvestama. Suur roll on ka viiruse ning vaktsiinide teadaolevatel omadustel, mille hindamiseks pole tööandjad reeglina kompetentsed. Järelikult tuleb lähtuda nii olemasolevatest kui ka pidevalt täienevatest uutest teadmistest. Seetõttu tuleb tööandjal oma riskianalüüsi pidevalt ajakohastada, kui ilmnevad uued teadmised viiruse või vaktsiinide omaduste kohta, mis võivad mõjutada riski haldamist, millest omakorda võib sõltuda andmete kogumise vajadus ja põhjendatus.
Teave töötaja haigestumise või haigestumise kahtluse kohta
Töötaja haigestumise korral tuleb arvestada, kas info konkreetse töötaja haigestumisest koroonaviirusesse muudab tööandja tegevust või mõjutab teiste töötajate tervise kaitsmist. Kui asjaoludest tulenevalt selle info olemasolu või puudumine tagajärgi ei too, siis ilmselt pole tarvis ka tööandjal konkreetselt fikseerida töötaja haigestumist koroonaviirusesse. Näiteks kui töötaja on pikalt viibinud kaugtööl või tema töökohast ja töö iseloomust tulenevalt ei mõjuta see teadmine töökeskkonna ohutust ega teiste töötajate tervist.
Vältida tuleb kogu ettevõtte töötajaskonna teavitamist konkreetse töötaja haigestumisest. Kui konkreetse töötaja haigestumise infot on siiski tarvis kasutada, peaks see toimuma võimalikult väikses ringis ja vaid ulatuses, mis otseselt aitab ennetada viirushaiguse levikut.
Andmed töötaja vaktsineerituse kohta
Töötaja vaktsineerituse kohta võivad tekkida erinevaid andmeid – kas ja millal vaktsineeriti ning millise vaktsiiniga. Kuigi töötajad arutavad sel teemal tihtipeale kohvinurgas või lõunapausil ja seeläbi avaldavad ise oma vaktsineerituse staatuse, peab selliste andmete talletamine tööandja poolt evima seaduslikku ja vajaduspõhist eesmärki.
Sarnaselt töötaja kohta käivatele teistele andmetele tuleb tööandjal ka infot vaktsineerituse kohta hoida konfidentsiaalsena ning välistada tuleb andmetele ligipääs selleks õigustamata isikutele. Samuti tuleb lähtuda minimaalsusest ja koguda vaid teavet, mis on põhjendatud. Näiteks teave kasutatud vaktsiini kohta ei pruugi olla tööandjale vajalik, kuid selle teabe talletamine toob töötaja jaoks kaasa olulisi privaatsusriske.
Andmete õigsus ja anonüümsuse kasutegur
Pandeemia kontekstis on oluline tagada andmete õigsus. Töökeskkonna ohutuse ning teistest tervise tagamise ja riskide haldamise eesmärgil kogutavatest andmetest on vähe kasu, kui need ei vasta tõele. Seetõttu tuleb andmete kogumisel arvestada ka nende kogumise viisi ja allikat, et tagada andmete õigsus. Kui andmete kogumise eesmärgist tulenevalt ei teki töösuhte raames õiguslikke tagajärgi ja andmete õigsuse puhul loodab tööandja vaid töötaja aususele, peaks alternatiivselt kaaluma ka anonüümset andmekorjet.
Mõnes kollektiivis võib tekkida sotsiaalne surve, mis sunnib töötajat andma teavet, mis tegelikult ei vasta tõele. Näiteks ei pruugi töötaja anda korrektset infot selle kohta, kas ollakse lähikontaktne, kohustuslikus karantiinis, haigestunud, vaktsineeritud või kas töötaja sooviks end vaktsineerida, kui kollektiivis peetakse n-ö normiks vastupidist olukorda. Samuti võib töötaja karta negatiivseid tagajärgi, halvustavat suhtumist ja süüdistamist. Andmete õigsust võib suurendada töötaja anonüümsuse tagamine. Kartmata otseseid negatiivseid tagajärgi, võib töötaja anda täpsemat infot, mis võimaldab paremini tuvastada võimalikku viiruse levikut, läbipõdemist või kaardistada töötajaskonna suhtumist. Anonüümse andmetöötluse korral pole karta ka isikuandmete töötlemisest tulenevaid ohte töötajale ega tööandjale, kui andmeid ei saa seostada mõne konkreetse töötajaga.
Millal küsida andmete kogumiseks töötajalt nõusolekut?
Töötajalt nõusoleku küsimine võiks üldjuhul toimuda vaid juhul, kui andmete kogumine ja kasutamine on töötaja vaba valik ning nõusolekust keeldumine ei too töösuhtes kaasa negatiivseid tagajärgi, näiteks tööle lubamisest keeldumise näol. Nõusoleku alusel on sobiv andmeid koguda, kui tööandja soovib näiteks vaktsineerimist populariseerida ja võimaldada töökohas vaktsineerimist. Sellisel juhul ei tohiks vaktsineerimine olla tööandja poolt kohustuslik tingimus tööle lubamisel.
Nõusoleku küsimist tuleks vältida, kui andmete kogumine on vajalik töökeskkonna riskianalüüsist tulenevalt mõne riski haldamiseks, sest üldjuhul ei ole riski haldamiseks vajaliku meetme rakendamine töötaja poolt vabatahtlik ning selleks vajalike andmete kogumine ei peaks sel juhul sõltuma töötaja otsustusest.
Tegevuste dokumenteerimine vajadus
Ühelt poolt on isikuandmete töötlemise tegevuste ja sellele eelnenud mõttekäigu talletamine vajalik tööandjale andmekaitsealaste nõuete järgimiseks. Andmekaitse seisukohast peab andmetöötleja alati olema valmis tõendama andmete kogumise vajadust ja lubatavust ning inimesele kaasnevate privaatsusohtudega arvestamist ja nende maandamist.
Teisalt on tegevuste ja nende aluseks olevate kaalutluste fikseerimine ka tööandja enda huvides. Unustamine on inimlik, töötajad võivad vahetuda ja olukord muutub pidevalt, mistõttu võimaldab tegevuste dokumenteerimine hoida järjepidevust ning säilitada kogemuste kaudu saadud teadmised, et tulevikus teha paremaid ning efektiivsemaid otsuseid. Samuti aitab see tagada tööandja huve võimalike vaidluste korral, kui tekib vajadus tagantjärgi põhjendada andmete kogumise tagamaid.
Artikkel on kirjutatud Äripäeva Juhiabi teabevara jaoks.
Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.