-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Kümmekond aastat tagasi hakkas sularaha kasutamine oluliselt vähenema – töötasu hakati valdavalt maksma ülekandega pangakontole, majanduskulude avanssi ja aruandlust hakati samuti arveldama panga kaudu. Ärme siinkohal räägi neist ettevõtetest, kes riigimaksude vältimiseks ümbrikupalka maksavad.
Olgu ka täpsustuseks märgitud, et alljärgnevalt ei räägi me mitte e-raha või finantssektori sularahakäitlemise nõuetest, vaid tavalisest sularahakassast, olgu see siis mõeldud palga maksmiseks, klientidelt müügitulu saamiseks või muul eesmärgil.
Regulatsioonid
Raamatupidamise seadus ei sätesta otseselt nõudeid sularahaga seotud toimingutele. Kuid avalikule sektorile kehtivas riigi raamatupidamise üldeeskirjas, mille nimetuseks on alates 2017. aastast „Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend“ on kehtestatud sularahale väga konkreetsed nõuded. Kuna erasektorile konkreetseid nõudeid ei ole, siis soovitan erasektori ettevõtetel lähtuda avalikule sektorile kehtestatud nõuetest kui heast eeskujust, sest oma loomult on nõuded asjakohased mõlemas sektoris.
Määrus sätestab, et kui riigiraamatupidamiskohustuslase üksusel on sularahakassa, kehtestab riigiraamatupidamiskohustuslane sularahakassa eeskirja. Selles sätestatakse muuhulgas kassa maksimaalne limiit, e-riigikassas asuvale pangakontole inkasseerimise kord ning kassa dokumenteerimise, inventeerimise ja turvanõuded[1]. Sularahakassa eeskiri ei pea olema eraldiseisev dokument, vaid võib olla ka nt üks peatükk raamatupidamise sise-eeskirjades. Tähtis on sisu ning oluliste reeglite sätestamine.
Sularahakassa maksimaalne limiit ehk millal on kohustus raha panka viia. Jaekaubanduses või teistes ettevõtetes, kus sularaharinglusesse on kaasatud nii kliendikassa, raamatupidamises asuv kassa kui ka pank, on oluline kehtestada kord, millise kassajäägi korral on kohustus raha viia nn järgmisele tasandile. 2016. aasta sügisel inventuure vaadeldes oleme näinud olukordi, kus kaupluse või tehasemüügi kassas on sularaha jääk väga suur ning kuigi maksimaalse kassa suuruse reegel on ettevõttes kehtestatud, siis seda ei täideta. See aga toob omakorda kaasa erinevaid olulisi riske.
Turvanõuded, sh sularaha panka viimise kord – kes, millal ja kuidas raha panka viib. Kui seda teeb mõni töötaja, siis kas tema turvalisus on tagatud? Või kas on selleks tellitud vastav teenus? Riigisektorile tuleb siinkohal meelde tuletada ka määruse nõuet – sularahakassa väljamineku orderi peab kinnitama lisaks kassapidajale teine isik[2].
Taas saab siin tuua näite, kus ühes väikeses Eesti linnas viis raamatupidaja ettevõtte kassa oma käekotis konkreetsel päeval iganädalaselt panka. Seda, millal ta seda teeb ja kui suur on tavaliselt summa tema käekotis, teadsid väga paljud.
Turvanõuete all tuleb igal ettevõttel eeskätt mõelda, kus nende sularahakassa asub. Kas metallist karp ühe kabineti ülemises sahtlis on asjakohane ja turvaline? Kui suure summa hoidmine kaupluse kassas sularahana on kassapidajale ohutu? Suurte summade korral tuleb mõelda ka sellele, kuidas sularaha majasiseselt transporditakse. Tähelepanelikud tarbijad on kindlasti märganud jaekaubanduses süsteemi, mis mehaaniliselt ja turvaliselt viib raha kaupluse kassast peakassasse.
Dokumenteerimine
Dokumenteerimisvoo juures tuleks igal raamatupidamisüksusel läbi mõelda, kuidas oleks protsessi kõige asjakohasem luua. Kõik ettevõtted on erinevad, sh ka sellest aspektist, kuidas ja kust sularaha tekib. Seetõttu tuleb ka protsess vastavalt luua. On selge, et sularaha sissetulek tuleb fikseerida sissetulekuga ja väljaminek – olgu see siis raha panka viimine või nt majanduskulude eest väljamakse tegemine töötajale –, väljaminekuga. Kas orderitele lisaks koostatakse veel mingi dokument, on juba iga ettevõtte kontrolliprotsessi küsimus.
Küll aga tahan siinkohal taas tuua näite halvast asjade korraldusest. Ettevõtte sularaha tuli toodangu müügist otse laost. Sularaha viidi lihtsalt, ilma lao ja raamatupidamisevahelise liikumise fikseerimiseta nn suurde majja, mistõttu oli hiljem ka keeruline määrata, kui palju üldse sularahas müüki oli toimunud. Kuid raamatupidaja tegi omakorda kassast oma töötajatele majanduskulude väljamakseid, andes raha kuludokumendi vastu. Ordereid ei vormistatud, allkirju kuhugi ei võetud. Töötaja toodud kviitung läks sahtlisse. Seega ei olnud hiljem võimalik ka selgeks teha, kui palju oli põhjendatud kulusid kassast välja makstud ja kui palju oli raha kassast lihtsalt kadunud. Ettevõtte kogukahju mitme aasta jooksul toimunud pettusest oli ligi 100 000 eurot.
Kassa inventuurid
Riik on määrusega sätestanud, et vähemalt üks kord aastas viiakse läbi sularahakassade inventuur[3].
Riigisektorile kehtivas määruses on sularaha inventuuri protsessina sätestatud järgmist[4]:
- sularahakassa inventuuri käigus loetakse üle kassas asuv sularaha ja tulemused dokumenteeritakse sularaha inventuuri aktiga, mis allkirjastatakse inventuuri osaliste poolt ning edastatakse raamatupidamisüksusele;
- raamatupidamisüksuses kontrollitakse sularaha inventuuriakti vastavust raamatupidamises kajastuva sularaha saldoga, inventuuriakt kinnitatakse raamatupidamise esindaja poolt allkirja ja võrdluskuupäeva lisamisega; puudujäägid kajastatakse kuni nende hüvitamiseni kontol 103690; ülejäägid kantakse tuludesse (388890).
Kuigi sularahakassa inventuuri on kohustuslik teha vähemalt kord aastas, on see protsess oma olemuselt selline, mida tegelikult tuleks teha sagedamini. Ka siin on riik seadnud veelgi täpsema nõude – sularahakassa ootamatu kontroll tuleb läbi viia vähemalt kaks korda aastas[5].
Kuid innustaksin igat ettevõtet hindama ootamatute inventuuride vajadust kooskõlas kassa rahakäibe kiiruse ja summadega. Ehk on asjakohane teha seda kolm-neli korda aastas.
Ootamatu inventuuri käigus tuleks jälgida, kas;
- Kassaorderid on korrektselt olemas, sh numeratsioon on õige ja seda ei ole võimalik muuta?
- Kas kassajääk on inventuuri hetkel raamatupidamisandmetega kooskõlas?
- Kas kõik vajalikud dokumendid on olemas – sissetuleku ja väljamineku orderid, millel on mõlema osapoole allkiri?
Auditite käigus oleme näiteks näinud olukorda, kus kassaorderite numbrid tulid raamatupidamis-programmist ja programm andis need automaatselt järjestikustena. Esialgu tunduski kõik korras olevat, kuid hiljem selgus, et numbrit saab süsteemis käsitsi muuta. Seega kindlus, kas välja antud orderitel olid ka tegelikult järjestikused numbrid, kas mõnda numbrit oli kasutatud mitu korda, puudus. Seetõttu oli olnud võimalik toime panna ka süsteemne pettus kassast raha kõrvaldades.
- Kes kassainventuure teevad – kui selleks on kassa arvestuse eest vastutav raamatupidaja ja/või kassa eest vastutav isik, siis ei täida inventuur oma eesmärki. Ka kassainventuuri komisjoni loomisel tuleb meeles pidada sama reeglit, mis varude lugemisel – komisjoni peavad kuuluma inimesed, kes ei tea saldot ning ei saa seda infot ka enne inventuuri süsteemist vaadata. Ainult nii on tagatud sõltumatu ja objektiivne kontroll.
Vastutus kassa eest
On selge, et vastutus kassa eest tuleb sätestada väga selgelt ja üheselt – nii vastutaja isik kui ka tema õigused ja kohustused. Ka siin sätestab riik, et raamatupidamisüksuse töötajate vastutus määratakse ametijuhendites[6] – seega raamatupidaja ametijuhendis, kelle ülesandeks on kassa eest vastutada, peab see olema vastavalt ka kirjas. Ka töölepingu seadus määratleb, et töötajaga sõlmitav leping peab sisaldama tööülesannete kirjeldust[7].
Teine küsimus on selles, kas kassapidaja vastutab kassa eest ka varaliselt. Siinkohal panen taas kõigile südamele: kui te ei ole sõlminud kehtiva töölepingu seaduse kohaseid varalise vastutuse lepinguid ning ei maksa töötajale igakuist palgast sõltumatut hüvitis, siis töötajal varalist vastutust ei ole.
Seda pole isegi siis, kui teil on enne kehtiva töölepingu seaduse jõustumist vastav leping allkirjastatud või vastutus on määratud toona sõlmitud lepingus ühe kohustusena.
Varalise vastutuse sisuliseks rakendamiseks peab olema sõlmitud konkreetne leping, lähtudes töölepingu seaduses toodud nõuetest ning töötaja peab saama igakuist hüvitist, mis ei ole seotud tema töötasuga.
[1] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend § 17 lg 2
[2] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend § 15 lg 6
[3] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend § 50 lg 2 p5
[4] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend § 52 lg 1
[5] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend § 51 lg 1
[6] Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend §15 lg 2