-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Riigihangete seadus ja asutusesisene hankekord sätestavad nõuded riigihangete elluviimisele. Riigihange on formaliseeritud protsess: hangete korraldamise nõuded on seaduses ette nähtud, seega tuleb neid ka täita. Nõuete täitmata jätmisele võivad järgneda sanktsioonid ja rahaline kahju.
Organisatsiooni juht võib näiteks saada trahvi, kui tema juhitav asutus ei tee süstemaatiliselt riigihankemenetlusi, kuigi seadus seda nõuab. Või nõuab Euroopa Liidu fondidest rahastust jagav asutus väljaantud toetuse tagasi, sest toetuse kasutamisel ei ole tehtud riigihangete seadust järgivat hankemenetlust. Lisaks finantskahjule kaasneb mõlemal juhul mainekahju.
Riigihangetega seotud protsessi kuus etappi
Teadmine, millised on riigihangetega seotud protsessid ja kes on organisatsioonis nende tegevustega enim seotud, aitab riigihangetega seotud kontrollikeskkonda üles ehitada hästitoimivaks süsteemiks, nii et bürokraatia asemel kaasneb riigihangetega eesmärgistatud ja tõhus majandamine.
Riigihangetega seotud protsessi võib tinglikult jagada kuueks etapiks ning sellega on seotud suurem osa organisatsiooni tegevustest.
- Esmalt määratletakse hankevajadus ehk teadvustatakse, mida, mis ajaks või millal ja kui suures koguses on vaja hankida. Kui selles on selgus olemas, võib hakata hanget planeerima.
- Hanke planeerimise käigus koostatakse hankedokumendid, sh hangitava objekti tehniline kirjeldus. Moodustatakse riigihanke komisjon ehk otsustatakse, kes on organisatsioonis need, kes hakkavad hanke elluviimisega tegelema ning milline on planeeritava hanke menetluslik eripära, st määratakse hankemenetluse liik. Nii hankevajaduse määratlemisel kui ka hangete planeerimisel saadakse olulisim sisend nendelt, kes hangitavat objekti kasutama hakkavad. Eelkõige on nende panus oluline tehnilise kirjelduse koostamisel ning pakkujate kvalifitseerimise ja pakkumuste hindamise kriteeriumide seadmisel. Nende spetsiifilised teadmised ja valdkondlik ekspertiis peavad tagama hangitava eseme ja hindamiskriteeriumide kirjelduse tasemel, mis võimaldab hankemenetluse tulemusena saada kvaliteetse ja tarbijate vajadustele vastava kauba või teenuse. Valem on lihtne – mida põhjalikumalt riigihanget planeeritakse ning mida rohkem ja pühendunumalt on selles osalenud hangitava objekti tarbijad, seda rahulolevamad nad hiljem kaupa või teenust tarbides on.
- Hanke planeerimisele järgneb hanke läbiviimise faas, milles hankemenetlust korraldavatel hankespetsialistidel on kõige aktiivsem roll. Selles faasis tehakse riigihangete seadusest ja asutusesisesest hankekorrast tulenevaid kohustuslikke menetluslikke tegevusi: avaldatakse hanketeade, võetakse vastu esitatud pakkumused, hinnatakse pakkujaid ja pakkumusi ning dokumenteeritakse hindamine, valitakse edukas pakkuja, tehakse otsused, suheldakse pakkujatega, sõlmitakse lepingud ja esitatakse riigihanke aruanne.
- Hankemenetluse lõppedes ja pärast lepingu sõlmimist tarnitakse kaup või osutatakse teenus. Selles protsessis osalevad niisiis lõpptarbijad, kes nüüd lõikavad seda saaki, mida hanget planeerides sai külvatud. Teisisõnu – mida kvaliteetsemalt planeeriti ja mida rohkem lõpptarbija planeerimises osales ning panustas, seda enam rahul ta saadud lõpptulemusega peaks olema. Kui ollakse rahulolematud, on kindlasti põhjust ka ise peeglisse vaadata.
- Kui kaup või teenus on kätte saadud, tasutakse selle eest. Selles faasis osaleb lisaks tarbijale, kes peaksid kinnitama hangitud objektiga seotud üleandmise-vastuvõtmise dokumentatsiooni või kuluarve, ka raamatupidaja, kes teeb väljamakse.
- Riigihangetega seotud protsess lõpeb aruandlusega, mida saab esitada mitmel suunal. Esiteks tuleb riigihangete seadusest tulenevalt teatud tingimustel esitada riigihangete registrile riigihanke aruanne, milles tuuakse välja, kui palju hankeobjekti eest tegelikult tasuti. Teiseks peab esitama juhtkonnale aruandluse. See võib olla ühekordne, spetsiaalselt adresseeritud teavitus konkreetse hanke lõpetamisest, kui teema on olnud näiteks juhtkonna erihuvi. Kuid kindlasti peab riigihangete aruandlus toimima ka regulaarselt ja süsteemselt, teatud ajavahemiku tagant. Näiteks kas kord kuus, kvartalis või poolaastas, olenevalt organisatsiooni suurusest. Aruandlus on oluline asjakohaste juhtimisotsuste langetamiseks, sest aruandluses tuleb juhtkonnale anda tagasisidet nii tehtud kui ka pooleliolevate hangete kohta, nendest hangetest, millega liigutakse ettenähtud graafikus ning eelkõige nendest, mis on probleemsed. Nii on võimalik reageerida ja võtta tarvitusele riske maandavaid meetmeid, et probleem hankega ei hakkaks takistama põhiülesannete täitmist.
Riigihangete protsess on seotud organisatsiooni tegevusega igal suunal: alates strateegilisest planeerimisest kuni dokumentide säilitamiseni arhiivis ja rahaliste väljamaksete tegemiseni raamatupidamises.
Strateegilise planeerimise käigus sõnastatakse asutuse pikaajalised eesmärgid ja vahendid nende saavutamiseks. Selle käigus tuleks ka küsida – mida ja millal hankida ning millise hinnaga? Üldistustase on siin küll kõrge, kuid juba strateegilise planeerimise käigus hankevajaduse üldine sõnastamine ja sellega seotud ressurssidele mõtlemine tagab, et püstitatud ülesannete täitmiseks on planeeritud ka vahendid. Lühiajalise planeerimise käigus sõnastatakse tegevuse üheaastased (või kahe-kolmeaastased) eesmärgid ning tegevuskava ja vahendid nende eesmärkide saavutamiseks. Küsimused on siin samad mis strateegilise planeerimise käigus, kuid üldistustase täpsem. Näiteks määrame kuu, kvartali või poolaasta täpsusega, millal ülesannete täitmiseks vajalikku objekti hangitakse. Ka turul valitsev hinnatase on lühiajalise planeerimise käigus üsna täpselt teada, seega tuleb lühiajalise planeerimise käigus eelarve koostamisel juba täpne n-ö ostunimekiri koostada.
Hangetega seotud hästitoimiv sisekontrollisüsteem
Nii strateegilise kui ka lühiajalise planeerimise käigus tuleb eesmärke ja ülesandeid sõnastades läbi mõelda ka ülesannete täitmiseks vajalik eelarve. Ka hangete tegemiseks vajalikud finantsvahendid tuleb eelarvestada. Organisatsiooni finantsjuhtimine on liidestatud hankeprotsessiga. Eelarvet planeerides tehakse kalkulatsioonid, kui palju hangitavad kaubad ja teenused maksavad, tulemus kajastatakse aastaeelarves ja eraldi dokumendina tuleks koostada ka hankeplaan. Kui eelarvestajad on seotud hankeprotsessiga selle algusfaasis, siis raamatupidajate panus on vajalik pigem protsessi lõpuosas, kui hangitud kaupade või teenuste eest tuleb tasuda. Raamatupidajate ülesandeks peaks siin esmalt olema kontrollida, kas tarnija esitatud arve vastab lepingule (eelkõige hindade osas), seejärel kirjendada tehing raamatupidamisarvestuses ja teha väljamakse.
Kogu hankeprotsessiga on läbivalt seotud organisatsiooni põhitegevuse valdkonnad vastavalt sellele, kelle huvides ja vajadusteks kaupu ja teenuseid hangitakse. Nii on nemad organisatsioonisisese hanketeenuse (kas hankespetsialist või hankeosakond) kliendid ja osalevad protsessis esmajoones hankedokumentatsiooni koostamisel, pakkujate ja pakkumuste hindamisel, aga ka kauba või teenuse kättesaamisel nii tarbija kui ka n-ö kvaliteedikontrollina, kinnitades enne raamatupidajate poolt arve tasumist, et kaup või teenus on kätte saadud nõutavas koguses ja kvaliteedis.
Personalijuhtimise üksus osaleb hankeprotsessis ühelt poolt kas hankespetsialistidele koolituste vahendajana või muude administratiivsete tegevuste kaudu, kuid teisalt on just personaliüksused need, kelle ülesanne on sageli töövõtu- ja käsunduslepinguid sõlmida. Siinkohal juhin tähelepanu, et nii käsundus- kui ka töövõtulepingud on riigihanke objektid ja vaadeldavad kui teenuse tellimise lepingud. Kuna personaliüksuse ülesanne on ka organisatsioonile püstitatud ülesannete täitmiseks vajaliku tööjõu prognoosimine, siis ka siin peaksid personaliüksus, planeerijad, hankijad ja eelarvestajad tihedat koostööd tegema. Kui kavatsetakse avada mõni uus tegevus- või teenusliin ja selleks planeeritakse seadmete hankeid, siis on oluline, et juba pikaajaliselt arvestataks ka personaliga ning nende väljaõppevajadusega. See välistab olukorra, et uus tegevus on planeeritud, selleks vajalikud töövahendidki hangitud, kuid personali värvatud või välja õpetatud ei ole.
Kogu kirjeldatud tervikut aitavad koos hoida infosüsteemid, mille kaudu on loodud ressursiarvestuse ja aruandluse platvorm ning erinevad põhitegevust toetavad töökohad nagu näiteks juristid, büroojuht, dokumendihaldurid jt spetsialistid.
Organisatsiooni sisekontrollisüsteem on just nii toimiv, kui tugev on süsteemi nõrgim lüli.
Hangetega seotud ja hästitoimiv sisekontrollisüsteem on lühidalt kirjeldatud järgmise mudeli kaudu.
- Õigusaktidest kinnipidamine – hankeid viivad läbi koolitatud ja selleks pädevad töötajad; hankekord täpsustab riigihangete seaduse nõudeid. Oluline on ka juhtkonna hoiak ja suhtumine – kas väärtustatakse seadusest ja sellest tulenevate nõuete täitmist või mitte. Juhtkonna eeskuju järgivad oma hoiakute kujundamisel keskastme juhid ja nende kaudu spetsialistid.
- Vara kaitsmine – hangitakse ülesannete täitmiseks vajalikke kaupu/teenuseid, hanked on üheselt seotud organisatsiooni ülesannetega, kõrvalekalded tuleb põhjendada ning neile peab olema juhtkonna heakskiit. Hangetel seatakse hindamiskriteeriumiks majanduslik soodsus ning riigihanke tulemusel saadakse ka sisuliselt parima hinna/kvaliteedi suhtega kaup/teenus, loodud on töökorraldus huvide konflikti vältimiseks. Hanked on läbipaistvad ja tagatud on konkurentsi ärakasutamine.
- Eesmärkide saavutamine ja tegevuse otstarbekus – hankevajadus on sõnastatud strateegiliste plaanide koostamisel ja täpsustatud lühiajaliste plaanide tegemisel. Koostatud on hankeplaan ning planeeritavad hanked on seotud püstitatud ülesannetega. Kui aastaplaanis on tegevus, siis on nende tegevuste elluviimiseks kavandatud hanked ja hangeteks on eelarves ette nähtud ka rahalised vahendid.
- Tegevuse kohta tõese, usaldusväärse, õigeaegse info kogumine, säilitamine, avaldamine – hangetega seotud dokumentatsioon on koostatud, süstematiseeritud, säilitatud, tagantjärele leitav, lihtsasti kättesaadav. Hangetega seotud aruandlus toimib – aruandluse sagedus on määratud, on selge ja teada, kellele aruandlus esitatakse ning aruandluse tulemusi kasutatakse edasiste juhtimisotsuste tegemisel.
Selge vastutusalade jaotus ülesannete täitmisel ning järelevalve hangete elluviimise ja hankeplaani täitmise üle aitab kaasa nimetatud eesmärkide saavutamisele ning hästitoimiva kontrollikeskkonna loomisele ja säilitamisele.
Autor: Krisi Pungas