-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Digipööre fotograafiaturul ja aastaid kestnud käibelangus sundis Eastman Kodakit – ikoonilise Kodaki brändi omanikku – esitama kohtule 2012. aasta jaanuaris pankrotikaitse avalduse. Eastman Kodaki suurima võlausaldaja, Kodak Pension Plan’i jaoks tähendanuks tema nõuete rahuldamata jätmine Ühendkuningriigi ajaloo suurimat pensioniskeemi pankrotti ja 13 500 töökoha kadumist.
Nõustamisfirma Grant Thorntoni innovatiivsete ideede tõttu suudeti seda siiski vältida. Grant Thorntoni nõustajate abil omandas Kodak Pension Plan kaks Eastman Kodaki globaalset äridivisjoni, mis tagasid pensioniskeemi kohustuste katteks vajaliku rahavoo ja võimaldasid Eastman Kodakil pankrotist väljuda (vaata lähemalt siit [ 1754 kb ] ).
Kodaki kaasus on ärijuhtidele õppetund sellest, kui tähtis on mõista tarbijate ootusi, märgata turutrende ning kui ohtlikud on seejuures juhtkonnas kinnistunud mõttemallid, mis ignoreerivad ees terendavaid võimalusi ja seavad esikohale aastaid tagasi toiminud edutegurid. Liiga aeglane reageerimine digirevolutsioonile ja juhtkonna keskendumine senisele fotofilmi ärimudelile sai Kodaki tootemüügile saatuslikuks.
Ent põhjused, miks pakutavad tooted ei saavuta turul edu ja ettevõte leiab end võitlemas kiratsevate müüginumbritega, võivad peituda ka palju peenemates turundusnüanssides nagu näiteks hinnakujundus, turustusmudel ja toetustegevus.
Vead tootes ja turutunnetuses
Ettevõte on tõsises hädas, kui ta on kulutanud hulgaliselt ressursse selleks, et luua kaup või teenus, mille vastu pole piisavalt nõudlust vajalike müüginumbrite saavutamiseks. Enamasti viitab see tegemata kodutööle turu analüüsimisel: sh milline on turu maht, konkurents, pakutavate toodete iseärasused ja erisused, trendid, potentsiaalne sihtrühm ja mida nad väärtustavad.
Kui leiutaja Dean Kamen 3. detsembril 2001. aastal esmakordselt avalikkusele oma kaherattalist isebalansseerivat rollersõidukit Segway tutvustas, oli ta veendunud, et see iseäraliku disainiga sõiduriist toob kaasa pöörde isiklike transpordivahendite turul. Kamen ennustas, et Segway tulek „tähendab autode suhtes seda, mida autode tulek tähendas kunagi hobustele ja vankritele.“ Segway arendusse investeerinud riskikapitalist John Doerr uskus, et Segway Inc-ist saab kõige kiiremini ühe miljardi dollari suuruse käibeni jõudnud ettevõte. Kuid pärast 2002. aastal toimunud lansseerimist vähemalt 50 000 Segwayd aastas müüa planeerinud ettevõte oli suutnud 2007. aastaks müüa kokku vaid 30 000 ühikut – kõigest 10% esialgsest eesmärgist. Sest massturgu, mida 100 miljonit dollarit arendusraha neelanud ja poeletil 5000 dollarit maksnud Segwayle ennustati, lihtsalt ei eksisteerinud.
On selge, et ilma väärtust loomata ei ole äri võimalik. Ent ettevõtte kaup või teenus peab olema n-ö „võitja“ mitmel rindel, et olla edukas. Ei piisa üksnes tootest kui sellisest, mis küll rahuldab kliendi vajadusi (loob tarbija jaoks väärtust), kuid kõiges muus ignoreerib edukaks äriks vajalikke eeldusi. Hea toode peab olema ka võimalikult odavalt toodetav, piisava hinnastamispotentsiaaliga, kliendi jaoks kõrge tajutava väärtusega, eristuv ja konkurentsivõimeline, lihtsasti ja kiiresti turustatav, vähese turundustoetuse vajadusega ja jätkusuutlik (edasi arendatav või muul viisil äri edasist kasvu võimaldav).
Vigade vältimiseks on oluline, et ettevõtjad testiksid oma tooteideid fookusgrupi abil. Nii saab tuvastada võimalikke riskikohti, mis toote müügiedu võivad pärssima hakata. Sealjuures tuleb aga tähelepanelik olla, et kontrolltoimingud ja uuringud põhineksid korrektsetel alustel ning tulemused oleksid usaldusväärsed.
Vead hinnakujunduses
Hinnastamine on mitmetahuline küsimus. Ettevõtte huvides on katta plaanitava müügihinna juures oma kulud, tagada jätkusuutlik kasv ning rahuldada aktsionäride ootusi kasumi suhtes, kuid igal kliendil on oma tunnetus, missugust hinda ta on nõus kauba või teenuse eest maksma. See tunnetus võib kujuneda nii lihtsast hinnavõrdlusest konkureerivate pakkumustega, aga ka hinnates toote (selle omaduste) väärtust tema jaoks. Siit tekib ka oluline küsimus ärijuhile, kes seisab silmitsi toote virelevate müüginumbritega – kas turundus tegeleb piisavalt toote väärtuse müümisega kliendile? Ehk nagu ütleb Warren Buffet: „Price is what you pay. Value is what you get“.
Tegelikult ei pruugi ka klient ise enne teada, kui palju ta on nõus toote eest maksma, kuni kauba väärtused tema jaoks lahti mõtestatakse. Ja selleks, et mõista, mida erinevad kliendid väärtustavad, tuleb neid tundma õppida. Erinevad sihtrühmad on valmis sarnase toote või teenuse eest maksma erinevat hinda – tuleb otsustada, milliseid kliente ettevõte „püüdma läheb“, oma tooteomadusi rõhutada (tootearenduse ja turundustoetuse abil) ja sobilik hind määrata. Targa turunduse abil on võimalik aga tabada mitu kärbest ühe hoobiga.
Kui Procter & Gamble kujundas ümber oma Olay nahahooldustoodete sarja, soovis ta koos uuenenud ja parendatud tootega jõuda lisaks olemasolevatele massturu tarbijatele ka prestiižsete, premium-klassi ostlejateni. See tähendas muuhulgas vajadust muuta toote hinda, mis varasemalt jäi alla 8 dollari piiri. Testides tarbijate peal premium-hindasid vahemikus 12,99–18,99 dollarit, selgus, et suurepärase müügiedu tagas just hinnasilt 18,99 dollarit. See püüdis edukalt kinni mõlemad sihtrühmad: prestiižsete kaupade ostjate jaoks, kes oli harjunud kulutama nahahooldustootele üle 30 dollari, tähendas see head väärtuspakkumist, õõnestamata sealjuures toote usaldusväärsust. Masstarbija jaoks tähendas 18,99 maksev toode asjaolu, et toode on tõenäoliselt märkimisväärselt parem kui mistahes konkureerivad tooted poeriiulil. Hind 12,99 tõi kaasa küll positiivse reaktsiooni ja ostuhuvi, kuid seda ainult olemasolevas massturu müügikanalis, haaramata kaasa premium-klassi ostlejaid – sisuliselt toimus muutus ainult olemasoleva müügikanali ja tarbijasegmendi siseselt. Hind 15,99 oli aga n-ö eikellegimaa, põhjustades märkimisväärse languse nõudluses.[1]
Vead turustuses
Turustus on puutepunkt pakkuja ja ostja vahel, kes vastastikuse huvi korral teevad tehingu ja vahetavad sellega väärtusi, mida kumbki pool loodab saada.
Nii nagu taim vajab kasvamiseks ja õitsemiseks soodsaid keskkonnatingimusi, eeldab ka äri kasv ja õitseng efektiivselt oma toote või teenuse sihtrühmani jõudmist, nii et tehingu toimumise tõenäosus on suur ja saavutatav edu toidab rahaliselt uut kaubavoogu läbi ettevõtte väärtusahela. Viga turustuskanalis tähendab ebaproportsionaalselt kulukat viisi suhtlemaks üksnes väikese osaga toote potentsiaalsest sihtrühmast või suhtlemist sootuks valede klientidega, kellel puudub pakutava toote või teenuse vastu huvi.
Turustus on oluline, kuivõrd üksnes heast tootest ei piisa kliendi usalduse võitmiseks. Ostja võib omistada edasimüüja või ostukeskkonna iseärasused ja omadused pakutavale tootele ning kaotada veendumuse, et võrreldes konkurentidega suudab just see toode rahuldada tema ootused parimal viisil. Või ei oska edasimüüja lihtsalt toote väärtust kliendile selgeks teha. Niisamuti ei tohiks ostuprotsessi vaevalisus kliendi jaoks (olgu see näiteks ajaline, logistiline või tehniline) hakata pärssima ettevõtte muidu toimivat ärimudelit ja perspektiivikat väljavaadet turul edu saavutada.
Vead toetustegevuses
Mida sügavamale interneti- ja nutiajastusse me suundume, seda mürarikkamaks keskkond muutub. Pean siin silmas just infomüra – erinevate kaupade ja teenuste pakkujate reklaami ja pöördumisi, mis võistlevad meie tähelepanu eest nii internetis, telefonides, televiisoris, tänaval, infotahvlitel kui ka ajakirjades. Ettevõtte ülesanne on efektiivsel moel sellest infomürast esile kerkida, leides alguses üles oma sihtgrupi, kes on kõige tõenäolisemad ostjad, haarata nende tähelepanu ning seejärel veenda neid oma toote võimekuses täita kõiki nende ootusi konkurentidest paremini.
Eeltoodut praktikas realiseerida pole aga kerge ettevõtmine, sest ekslik on arvata, et inimene on otsuste tegemisel kaalutletud ja ratsionaalne. 2002. aasta Nobeli majanduspreemia laureaadi Daniel Kahnemani elutöö majanduspsühholoogia valdkonnas näitab, et me kipume usaldama inimeste arvamust, kes meile erinevatel põhjustel meeldivad (halo effect). Niisamuti on tavapärane, et me teeme tihti valikuid sõltuvalt sellest, kuidas miski on meile serveeritud ja raamitud, mitte niivõrd pakkumise sisust endast lähtudes (framing effect). Risk kaotada midagi väärtuslikku tekitab meis kaks korda tugevamat emotsiooni kui samasuguse väärtuse võitmine (loss aversion). Meil on kalduvus uskuda ja kinnitada meile juba teada olevat infot, ülehinnata oma teadmisi ja võimeid, ignoreerida statistilisi tõenäosusi. Me laseme enda hoiakutel ja eelistustel alateadlikult võtta võimust meie mõistuse üle, mis muidu väga lihtsalt leiaks pädevaid vastuargumente meie igasugustele meelepärastele ideedele. Me keskendume sellele, mida näeme ja ignoreerime puuduvaid tõendeid nähtu kohta, või keskendume informatsiooni sisule, mitte niivõrd informatsiooni usaldusväärsusele.[2]
Kasutades teadmisi, kuidas potentsiaalne klient erinevates situatsioonides ja erinevate valikute ees seistes reageerib ja otsuseid vastu võtab, on ettevõttel võimalik astuda kliendi kingadesse ja kujundada oma turundusvõtted selliselt, et tõenäosus müügiedu saavutada on maksimaalne.
[1] Alan G. Lafley, Roger Martin. „Playing to Win: How Strategy Really Works“. Harvard Business Review Press, 2013.
[2] Daniel Kahneman. „Thinking, Fast and Slow”. Penguin Books Ltd, 2012.