-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Kas kõik ettevõtted peavad oma kulul looma sellise võimaluse, et inimesed saaksid ettevõttes toimunud rikkumistest teavitada?
Seaduseelnõu kohaselt luuakse kolmeastmeline teavitamise süsteem – asutusesisene, asutuseväline ja avalik teavitamine. Asutusesiseste teavituskanalite loomise kohustus on lisaks riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutustele ka kõigil finantsvaldkonna juriidilistel isikutel ning muudel juriidilistel isikutel, kus on 50 või rohkem töötajat. Seega laieneb kõikidele enam kui 50 töötajaga ettevõtetele teavituskanali loomise kohustus. Asutusesisese teavitamiskanali loomise kohustust ei ole ettevõtetes, kus töötajate arv on väiksem kui 50.
Kohe on teavituskanali loomise kohustus suurematel ettevõtetel (250 ja enam töötajat) ja kõigil avaliku sektori asutustel. Väiksematel (50+ töötajat) ning finantssektoris tegutsevatel ettevõtetel on kaheaastane üleminekuaeg alates direktiivi kohaldamise ajast, s.o nemad on kohustatud teavituskanali looma hiljemalt 17. detsembriks 2023. Teavituskanalite loomisest üksi ei piisa, asutused peavad määrama ka töötajad või üksuse, kes hakkavad teavituskanalite kaudu saadud teavitusi vastu võtma ja neid menetlema.
Lisaks neile organisatsioonidele, kelle jaoks on teavituskanali loomine kohustuslik, võivad ka teised vabatahtlikult luua asutusesisese teavituskanali. Kui seda kanalit pole, aga väiksema töötajate arvuga ettevõtte töötaja või mõni teine inimene soovib teada anda rikkumisest, laieneb talle kaitse hoolimata sellest, et teavitajal ei ole võimalik kasutada asutusesisesest teavitamiskanalit. Seega, kuigi seaduses sätestatakse, millistel ettevõtetel on asutusesisese teavituskanali loomise kohustus, julgustavad eelnõu autorid kõiki ettevõtteid asutusesiseseid teavituskanaleid looma.
Väiksemate asutuste ja ettevõtete puhul võib teavituste vastuvõtmise ja menetlemisega tegeleda näiteks töötaja, kelle positsioon võimaldab tal lihtsalt organisatsiooni juhile aru anda, näiteks personalitöötaja, jurist, tööohutusspetsialist või siseauditi töötaja. Selles osas on igal ettevõttel vabadus ise otsustada. Siinkohal tuleks väiksema töötajate arvuga ettevõttel arvesse võtta, et sisemiste teavituskanalite puudumise korral on teavitajal õigus kasutada asutuseväliseid kanaleid.
Mida mõeldakse nn vilepuhuja seaduses „teavitamiskanali“ all? Mis variandid peab teavitusteks looma?
Asutusesisene teavituskanal peab võimaldama teavitaja konfidentsiaalsust tagavalt teavitada rikkumistest kirjalikult (näiteks esitada teavet selleks loodud elektronpostiaadressi, kaebusepostkasti, tavaposti või veebilehe kaudu, sealhulgas sisevõrgu või interneti või ka selleks otstarbeks loodud rakenduse kaudu) ja suuliselt (näiteks vihjetelefoni, otsese kohtumise või muu kanali kaudu).
Teavituskanali sisse seadnud asutused ja ettevõtted peavad määrama või volitama inimese, kes võtab laekunud teated vastu, annab tagasisidet ja tegeleb teavituses antud infoga edasi, seda kas ise või kolleegide abiga uurides või vajadusel ametivõime kaasates. Teavituskanali sisseseadmine nõuab vähemalt ühe e-posti aadressi loomist ning turvalist võimalust kirjalikult ja suuliselt teavitusi edastada. Ettevõtetele on antud võimalus, et rikkumistest teavitamise teenust võib sisse osta ka kolmandatelt isikutelt. Sellist teenust võivad pakkuda audiitorbürood, ametiühingud või töötajate esindajad või ka spetsiaalsed asutusevälisest rikkumisest teavitamise platvormi pakkujad.
Kas inimene, kes teavitab ettevõttesisesest rikkumisest, näiteks kahtlustab raamatupidajat maksudeklaratsioonide esitamata jätmises või laotöötajat kaupade varastamises, jääb kindlasti anonüümseks? Kuidas anonüümsus tagatakse?
Väärkäitumisest saab teada anda kolmel viisil: avalikult sõna võttes, konfidentsiaalselt või anonüümselt. Rikkumisest teavitaja kaitse seadus kohustab ettevõtteid looma teavitusliine ja sisse seadma meetmed, mis võimaldavad tagada teavitaja konfidentsiaalsuse. Anonüümsete teavitusvõimaluste loomine pole kohustuslik, küll aga on see soovitatav, sest seeläbi on võimalik suurendada vihjete arvu, kuna osa inimesi ei usalda loodud süsteeme ning eelistavad rikkumisest teavitada anonüümselt.
Avalikult rikkumisest teavitamine ei tähenda ilmtingimata kohe meediasse minekut, ka ettevõtte sees saab väärkäitumistele avalikult tähelepanu pöörata. Ideaalses maailmas rikkumistest avalikult just teavitatakski. Avaliku teavitamise puhul ei taotle töötaja konfidentsiaalsust ja asjassepuutuvad inimesed teavad, milles teavitus seisneb ja kes teavitas. Avatus aitab paremini olukorda hinnata ja otsustada, kuidas teavitust menetleda.
Konfidentsiaalse teavituse puhul esitab töötaja oma nime, kuid soovib, et seda uurimise käigus ilma tema nõusolekuta ei avalikustata. Konfidentsiaalne teavitus tagab võimaluse kontakteeruda teavitajaga asjaolude täpsustamiseks või tagasiside andmiseks. Eksperdid on ühel meelel, et kui avalikult pole võimalik väärkäitumisest rääkida, on konfidentsiaalne teavitus parim alternatiiv.
Ettevõte peab tegema kõik endast oleneva, et lubatud konfidentsiaalsust teavitajale tagada. Vastasel juhul kaotavad töötajad teavituskanalite vastu usalduse, keelduvad neid kasutamast ja väärkäitumine jääb avastamata. Konfidentsiaalsuse hoidmine on üks efektiivsemaid võimalusi vilepuhuja kaitsmiseks – kui ei ole teada, kes rikkumise avalikustas, ei ole võimalik ka avalikustajat kiusata. Eeliseks on ka see, et kui teavitaja identiteet pole avalik, ei ole fookus mitte vilepuhuja isikul, vaid avalikustatud rikkumisel.
Anonüümse teavitamise puhul ei ole teate vastuvõtjale teavitaja isik teada, mis raskendab väärkäitumise asjaolude selgitamist ja teavitajale kaitse tagamist. Anonüümsete teadete puhul ei ole mõnikord võimalik hiljem teavitajaga kontakteeruda asjaolude täpsustamiseks ega tagasiside andmiseks. Küll on tänapäeval juba arendatud anonüümseks teavitamiseks anonüümsed e-posti aadressid, lisaks on arendatud platvorme, kus teavitaja ja teavituse vastuvõtja saavad anonüümselt dialoogi pidada.
Selleks, et rikkumisest teada andmine oleks konfidentsiaalne (või soovi korral anonüümne), peab ettevõte looma asutusesisese rikkumisteadete vastuvõtmise kanali, mis võimaldab konfidentsiaalsust (või anonüümsust) tagavalt teavitada selleks otstarbeks loodud elektronpostiaadressil, telefoninumbril, tavapostkasti kaudu või vahetul kohtumisel. Samuti peab ettevõte määrama töötajad või üksused, kes hakkavad teavituskanalite kaudu saadud teavitusi vastu võtma ja neid menetlema. Tuleb tagada teavituskanaleid haldava isiku või üksuse sõltumatuse ja huvide konflikti puudumise, näiteks ei sobi teavituskanaliteks ettevõtte juhid. Teavituskanalit võib hallata kas asutusesisene üksus või mõni asutuseväline kolmas isik, kuid juhised vihjete haldamiseks ja menetlemiseks ning selle käigus nii vihje andja kui ka teiste osapoolte konfidentsiaalsuse tagamiseks on vajalikud mõlemale.
Kas teavitaja peab esitama tõendid rikkumise kohta (nt videosalvestus, kuidas laotöötaja on kaupa oma autosse viinud) või võib teada anda ka lihtsalt kahtlusest, et reegleid on rikutud?
Tõendite esitamine rikkumisest teavitamisel sõltub suuresti sellest, millise rikkumise või väärteo kohta teavitus tehakse. Kui vihjeliinil antakse teada rikkumisest, mis on tehtud teavitaja enda või mõne töötaja suhtes, siis on teavitaja poolne tõendite esitamine vajalik. Töötaja suhtes toime pandud rikkumiste alla kuulub näiteks ahistamine töökohal, töötaja õiguste rikkumine jne.
Kui aga teavitatakse muud tüüpi rikkumisest, mis on otseselt või kaudselt seotud ettevõtte toimimisega, pole tõendite esitamine rikkumisest teavitamisel kohustuslik. Kuid paljudel juhtudel on just tõendite olemasolu see, mis aitab kiiremini jõuda rikkumise tuumani ning vajadusel tegelda ka selle parandamise või likvideerimisega. Tõendusmaterjalide puudumisel võib rikkumise tuvastamise protsess osutuda pikemaks, sest ilma piisavate tõenditeta ei saa hakata tegelema probleemi lahendamisega. Muidugi on rikkumisest teavitamine oluline ka sellisel juhul, kus puuduvad tõendusmaterjalid, sest igasugune vihje rikkumise kohta viib lähemale pettuste, rikkumiste ja väärkäitumiste avastamisele või ennetamisele.
Kuidas toimub ettevõttes uurimine, kas vihjeandja info vastab tõele? Millal saab inimene, kelle kohta vihje anti, sellest teada?
Ainuüksi vihjeliini loomisest ettevõttes ei piisa. Selleks, et vihjeliin täidaks oma eesmärki, peavad tööandjad välja töötama praktika, mida rikkumise kohta saadud infoga edasi tehakse. Vihjeliiniga tegelev sõltumatu üksus uurib kõigepealt vihjet, analüüsib selle käigus teavitajalt laekunud informatsiooni ja tõendusmaterjale ning vajadusel hangib ka täiendavad tõendusmaterjalid. Kui teavitaja väide on uurimise jätkamiseks piisav, hakatakse rikkumist täiendavalt uurima, teavitades sellest nii rikkumisest teavitajat kui ka rikkujat, kelle kohta teavitus esitati. Inimese isik, kelle kohta on rikkumisteade esitatud, tuleb hoida konfidentsiaalsena.
Nii kaebuse esitaja kui ka vastaspool peaksid säilitama kõikvõimalikud tõendid väidete asjaolude kohta. Samuti peaksid mõlemad pooled andma kontaktandmed nende tunnistajate kohta, kes võiksid süüdistust toetada või selle ümber lükata. Teavituse puhul oodatakse uurimise käigus mõlema poole aktiivset osavõttu – nii on võimalik jõuda selgusele, kas vihjeandja info on tõene või mitte.
Mitte alati ei pruugi vihje vastuvõtja ja vihje uurija olla samad. Vihjeliini sisseseadmisel on tähtis jagada ülesanded nii, et erinevaid vihjeid võivad uurida erinevad osakonnad. Samuti on alati võimalus vihjeliini teenust osta sisse kolmandalt isikult/ettevõtjalt. Teenuse sisseostmise eelis on kindlasti aja ja raha kokkuhoid, sest siis pole vaja luua ettevõttes uusi töökohti või suurendada praeguste töötajate töökoormust. Teenust sisse ostes tegeleb vihjeliiniga professionaalne meeskond, kes sõltumatu osapoolena ettevõtte huvides tegutseb.
Kuidas tagada, et vihjekanalist ei saa pahatahtliku pealekaebamise kanal (st vihjeandja annab teadlikult valeinfot, sest soovib kedagi kahjustada, mainet rikkuda)?
Selleks, et säiliks teavitamiskanali tõhusus ja usaldusväärsus, on seaduseelnõuga ette nähtud vastutuse sätted nii füüsilistele kui ja juriidilistele isikutele. Ebaõige teate esitajale langeb seaduse kohaselt vastutus. Teavitajate kaitse direktiiv näeb ette teatud rikkumiste korral kohustuse sätestada tõhusad, proportsionaalsed ja hoiatavad karistused nii füüsilistele kui juriidilistele isikutele. Kui teadlikult ebaõige teavituse tõttu on kolmandale isikule tekitatud kahju, on kolmandal isikul võimalik nõuda kahju hüvitamist. Teavitajale, kes teadlikult ja tahtlikult edastab valeinfot rikkumise toimumise kohta, kaitse ei kohaldu. Teadlikult ebaõige teavituse esitamine on keelatud.
Konfidentsiaalsuse tagamine on üks peamine teataja kaitsmise abinõu, kuna aga ebaõige teate esitajale seaduse kohaselt kaitset ei rakendata, tähendaks see, et teavitaja on kõigile teada ning ta võib sattuda tööandja diskrimineerimise ja survemeetmete ohvriks. Seega soov pahatahtliku teavitamise teel kellegi mainet rikkuda toob teavitajale pigem kahju. Sellisel juhul on äärmiselt tähtis, et teavituskanali loomisel antaks töötajatele informatsiooni kanali toimimise ja selle kasutamise tagajärgede kohta – nii on võimalik ära hoida võimalikud arusaamatused ja rikkumised.
Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.