-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Autor: Tõnis Elling
Käibemaksuseaduses on sätestatud neli liiki kaupa või teenust, mida maksukohustuslane võib vabatahtlikult maksustada. Tegemist on üldjuhul maksuvaba käibega, kuid maksuhaldurit eelnevalt kirjalikult teavitades võib kauba või teenuse müügile käibemaksu lisada. Esmapilgul võib tunduda veider, miks keegi peaks soovima vabatahtlikult maksu lisada ja seda riigile maksta, kuid sellele on mõistlik põhjendus olemas.
Millal lisada vabatahtlikult käibemaks?
Kui maksukohustuslane on teinud müüdavale kaubale sisendkäibemaksuga kulusid ja on selle sisendkäibemaksu riigilt tagasi küsinud (näiteks kinnisasja soetamise ja parendamise kulud), siis maksuvaba müügi korral tuleb tal sisendkäibemaksu ümberarvestus teha ja kas kõik või osa sisendkäibemaksu riigile tagasi maksta. Selle põhjuseks on asjaolu, et maksuvaba käibe korral ei ole õigust sisendkäibemaksu maha arvata ja tagasi küsida. Kui tehingu hinnale lisatakse vabatahtlikkuse alusel käibemaks, siis sisendkäibemaksu ümberarvestamise kohustust ei teki, sest tegemist on täies ulatuses maksustatava käibega.
Enne käibe toimumist samal maksustamisperioodil või varem sellest Maksu- ja Tolliametit kirjalikult teavitanud maksukohustuslane lisab käibemaksu:
- kinnisasja või selle osa üürile, rendile või kasutusvaldusesse andmisel (välja arvatud eluruum)
- või kinnisasja või selle osa müügile.
Teisisõnu saab kinnisasja müüki ja renti vabatahtlikult maksustada, kui tegemist ei ole eluruumiga. Samuti saab vabatahtlikult maksustada väärtpaberite müüki ja erinevaid käibemaksuseaduse § 16 lg 2¹ nimetatud finantsteenuseid, välja arvatud siis, kui neid finantsteenuseid osutatakse teise liikmesriigi maksukohustuslasele või piiratud maksukohustuslasele. Vabatahtlikult saab maksustada ka investeeringukulda.
Teoorias lihtne, praktikas keerulisem
Iseenesest ei ole vabatahtlikust maksustamisest põhjust rohkem rääkida, asjaolud tunduvad tavaolukorras olevat piisavalt selged. Kui aga tulla rakenduslike probleemide juurde, siis tegelikult võib näiliselt formaalse teavituskohustuse täitmata jätmine tuua kaasa olulisi maksuõiguslikke tagajärgi. Sealhulgas suuri maksunõudeid.
Kõige enam levinud vabatahtliku maksustamise valdkond on kindlasti kinnisasi ja selle rent, mistõttu on mõistlik näiteid tuua just sellest valdkonnast. Riigikohus on teinud terve rea otsuseid, mille tulemusel on ostjale jäänud sisendkäibemaks tagastamata, sest müüja ei ole maksuhaldurit nõuetekohaselt enne tehingu toimumist käibemaksu lisamisest teavitanud ja müügikäibemaks on jäänud riigile tasumata. Siis tekib olukord, kus müüja on küll käibemaksu lisanud, aga ei ole sellest teavitanud, kuid peab ikkagi nn ekslikult lisatud käibemaksu riigile tasuma vastavalt käibemaksuseaduse § 38 lõikele 1.
Teisalt on ostja saanud käibemaksuga arve, kuid kuna müüja on ekslikult käibemaksu lisanud, siis sisendkäibemaksu tagasisaamise õigust tal ei ole. Riik saab ühelt poolt käibemaksu kätte, aga teisalt sisendkäibemaksu tagasi ei anna.
Kas ja kuidas peaks maksuhaldurit teavitama vabatahtlikust maksustamisest?
Seaduse tekst on selles osas napp ja lakooniline. Teavitus peab olema kirjalik. Praktikas on seni arvestatud erinevate teavitusliikidega. Teavitada võib läbi e-maksuameti, saata maksuhaldurile e-kiri või kiri tavapostiga. Seni on maksumaksjate hulgas olnud kõige levinum e-kirja saatmine ja e-maksuametis teavitamine. Samas ei ole seadusandja välistanud ka muid teavituse võimalusi. Seni on see teema ka kohtus selgeks vaidlemata.
12. juunil 2014 tegi Riigikohus otsuse 3-3-1-25-14, milles on üheks vaidlusobjektiks asjaolu, kuidas peab maksukohustuslane vabatahtlikust maksustamisest teada andma ja millal ta seda tegema peaks. Nimetatud otsus ei anna küll lõplikke vastuseid, sest Riigikohus saatis otsuse tagasi ringkonnakohtule arutamiseks, kuid teatud ulatuses avaldab Riigikohus oma seisukohti juba antud asjaolude põhjal.
Kohtuvaidluse põhjal võib välja tuua erinevate kohtuastmete seisukohad, mida on hea meeles pidada ka siis, kui selles konkreetses lahendis veel lõplikku seisukohta ei ole. Kaasuse asjaolud olid sellised, et äriühing võõrandas teisele äriühingule kinnistu koos käibemaksuga. Tehingus osales hüpoteegipidajana Eesti Vabariigi esindajana ka Maksu- ja Tolliamet. Maksuhaldur tegi maksuotsuse, mille alusel keeldus ostjale käibemaksu tagastamisest, sest maksuhalduri hinnangul ei olnud tegemist esmaehitisega ja kasutuses olnud kinnistu müügile koos käibemaksuga oleks pidanud eelnema kirjalik maksuhalduri teavitamine tehingule käibemaksu lisamisest.
Kaasuse teeb huvitavaks just see, et maksuhalduri esindaja oli tehingu juures. Hüpoteegi pidaja ja kaebaja tõi teavitamise asjaoluna välja just selle, et ostu-müügi lepingu projekt saadeti tutvumiseks ja ettepanekute esitamiseks muuhulgas maksuhalduri esindajale ja seal ei tekkinud esindajal mingeid märkusi ja ettepanekuid käibemaksu osas. Kaebaja kahjuks rääkis aga asjaolu, et kinnistu müüja ei olnud tehingule lisatud käibemaksu deklareerinud ja riigile tasunud. Riigikohus on eelnevalt sedastanud, et täielikult tuleb välistada maksuvaba käibe puhul käibemaksu tagastamine, kui käibemaksusummat ei ole riigile üle kantud.
Kas teavitus oli nõuetekohane või mitte?
Maksuhaldur väitis, et notari lepingu projekti saatmine maksuhalduri esindajale tutvumiseks ei ole nõuetekohane vabatahtlikust maksustamisest teavitamine käibemaksuseaduse § 16 lg 3 mõttes. Müüja teavitus kinnistu võõrandamisel käibemaksu lisamisest peab olema kirjalik, saadetud piirkondlikule maksukeskusele (vaidluse ajal olid olemas veel piirkondlikud maksukeskused) ning olema mõlemale poolele selgelt ja ühemõtteliselt arusaadav. Neile tingimustele vastavat kirjalikku teavitust ei olnud müüja maksuhaldurile esitanud. Hüpoteegipidaja teavitamist lepinguprojekti ja müügiarve edastamise kaudu ei saa maksuhalduri arvates lugeda teavitamiseks käibemaksuseaduses §16 lg 3 sätestatud korras, muidu tekiks olukord, kus kõik kinnistut käibemaksuga müüa soovivad isikud leiavad erinevaid mooduseid maksuhalduri teavitamiseks ning maksuhaldur peab hakkama andma igale konkreetsele teavitusviisile hinnangut. See oleks riigi seisukohalt ebamõistlik ja liialt kulukas. Seaduses on üsna selgelt sätestatud, kuidas ja keda tuleb käibemaksu lisamisest teavitada.
Halduskohus ja ringkonnakohus eriarvamusel
Halduskohus leidis, et maksuhaldur oli müügihinnale lisatavast käibemaksust teadlik, kuna tutvus lepinguprojektiga. Lepinguprojektiga tutvunud maksuametnik ei seadnud käibemaksu lisamise õiguspärasust kahtluse alla. Käibemaksu lisamine oli näha ka müügiarvelt. Halduskohtu seisukoht oli see, et kirjalikule teavitusele ei ole kehtestatud kindlat vormi. Maksuhaldur oli kaasatud tehingu ettevalmistamisse ja sõlmimisse ning pidi olema müügihinnale käibemaksu lisamisest teadlik. Kuna maksuhaldur oli käibemaksu lisamisest teadlik, siis oleks eraldi teavituse esitamine olnud pelgalt formaalsus. Faktiliselt ei oleks eraldi teavituse esitamine midagi muutnud. Sellise teavituse esitamine ei saa tagada käibemaksu ülekandmist riigile. Samuti lisas halduskohus, et õigusaktid ei kohusta ostjat kontrollima, kas müüja on nõuetekohase kirjaliku teavituse maksuhaldurile esitanud ja hiljem käibemaksu deklareerinud ja tasunud. Ostja kontrollis müüja isikut ja teda saab käsitleda heauskse ostjana. Müüja rikkumised ei piira ostja sisendkäibemaksu mahaarvamise õigust.
Ringkonnakohus tõi välja selle, et lepinguprojekti saatmine maksuhalduri esindajale ei saa olla nõuetekohaseks vabatahtliku maksustamise teavituseks, sest TsÜS § 78 lg 1 kohaselt peab seaduses sätestatud tehingu kirjaliku vormi korral olema tehingudokument allkirjastatud. Müüja ei allkirjastanud notari saadetud lepinguprojekti oma käega. Allkirjastamata dokumenti ei ole võimalik käsitada maksuhaldurile esitatud kirjaliku teavitusena, milles avaldatud tahteavaldust ei saa maksukohustuslane enam tagasi võtta.
Riigikohus lisas, et nõuetekohase teavituse esitamise korral ei olene sisendkäibemaksu mahaarvamise õigus sellest, kas müüja kannab tehingule vabatahtliku maksustamisega lisatud käibemaksu riigile või mitte. Riigikohtu halduskolleegium ei nõustunud ringkonnakohtu seisukohaga, et teavitamisel kaotab müüja õiguse käibemaksu lisamisest taganeda ehk teavitus on müüjale siduv. Käibemaksuseaduse normid sellist imperatiivset tagajärge ei sätesta. Ka teavituse edastamine valele maksuhalduri esindajale (valele ametnikule) ei ole iseenesest ja alati vabatahtlikku maksustamist välistavaks asjaoluks.
Kokkuvõtteks: halduskohus arvas, et maksuhalduri teavitamine võib olla tehtud ka lepinguprojekti esitamise kaudu ja ei ole vahet, millisele ametnikule see teatavaks tehakse. Ringkonnakohus leidis, et kirjalik teavitus peaks olema allkirjastatud, et seda ei saaks igal ajal tagasi võtta ja sellest taganeda. Riigikohus allkirjastamise nõudega ei nõustunud ja teatas, et vabatahtlikust maksustamisest teavitamine ei ole maksumaksjale siduv.
Riigikohus saatis asja uuesti arutlusele ringkonnakohtusse, kus asja uuel läbivaatusel tuleb ringkonnakohtul tuvastada, millal läks üle kinnistu valdus ja kas faktilised asjaolud kinnitavad kirjaliku teavituse esitamist või mitte.