-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
-
Mari Lehtsaar
Auditijuht Mari Lehtsaar on Grant Thornton Balticus töötanud üheksa aastat. Selle ajaga on ta jõudnud kindlale veendumusele: Grant Thornton Balticus hoitakse inimesi.
Aina rohkem leiab kõlapinda mõtteviis, et ettevõtted peavad oma tegevuses lisaks põhieesmärgile ehk kasumi teenimisele arvestama ka oma tegevuste mõjuga keskkonnale ja ühiskonnale. Neile mõjudele ei tule mitte ainult mõelda, vaid neid peab ka hindama ja kirja panema – suurtel ettevõtetel tuleb koos majandusaasta aruandega hakata esitama ka kestlikkusaruannet.
See kohustus tuleneb Euroopa Liidu kestlikkusaruandluse direktiivist. Eesti võttis direktiivi üle, tehes muudatused raamatupidamise seadusesse, mille alusel nõutakse ettevõtetelt keskkonda, ühiskonda ja juhtimist mõjutavate tegurite kohta ühtse standardiga andmete avalikustamist. Aruandluskohustus rakendub järk-järgult vastavalt ettevõtete suurusele ja mõjule. Esimesena tuleb 2024. aasta kohta kestlikkusaruanne koostada ja see auditeerida lasta suurtel avaliku huvi ettevõtjatel, hiljem laieneb see nõue ka teistele suurematele ettevõtetele.
Grant Thornton Balticu vandeaudiitor ja hiljuti kestlikkusaruandluse vandeaudiitori kutse saanud Anni Vaiksaar selgitab, kes ja miks peavad aruannet koostama, kui suur töökoormus sellega kaasneb ning mis juhtub, kui kestlikkusaruannet ei esita.
Kestlikkusaruandlus tundub bürokraatlik kohustus, mille kasu on esmapilgul keeruline hoomata. Keskkonda ja ühiskonda väärtustavalt tegutseda võiks ju ka ilma aruandluseta?
Tõepoolest, võime ju arutleda, et kui ettevõte paneks kogu kestlikkusaruandlusele kuluva ressursi hoopis tegelikesse jätkusuutlikkuse tegevustesse, siis ilmselt olekski maailm lõpuks parem paik. Aga küsimus on selles, kuidas me teame, et üks või teine ettevõte on midagi teinud, kuidas seda mõõdame ja ettevõtteid omavahel võrdleme?
Mõnes mõttes on see võrreldav muutusega raamatupidamise aastaaruande esitamisel: kui Eesti läks 2010. aastal üle aruannete elektroonsele esitamisele, tundus see ettevõtjatele alguses lisakoormuse ja bürokraatiana, aga praegu ei kujuta keegi aruande muudmoodi esitamist ettegi.
Kestlikkusaruandlusega on sarnane olukord. Selleks, et ettevõtete tegevuse mõju keskkonnale, sotsiaalsele heaolule ja majanduslikule kestlikkusele oleks võimalik hinnata ja võrrelda, ongi välja töötatud ühtne Euroopa kestlikkusaruandluse standard (ESRS). Töömahult on standardi rakendamine muidugi mahukam kui lihtsalt aruandevormi muutumine.
Kestlikkusaruanne tuleb ka auditeerida lasta. Miks?
Audiitori ülesanne on avalikustatud andmete tõepärasust kontrollida, sest see loob usaldusväärsust ja aitab vältida rohepesu. Samuti vaatab audiitor, kas aruandlus on etteantud raamistikus ehk kas andmed on võrreldavad teiste turuosalistega.
Kui ettevõttele on kestlikkusaruande esitamine ja audiitorkontroll kohustuslikud, ei ole tal edaspidi võimalik äriregistrile ka majandusaasta aruande finantsaruande osa esitada, kui puudub audiitori järeldusotsus kestlikkusaruande kohta.
Mille poolest kestlikkusaruande auditeerimine sarnaneb finantsaruandluse auditeerimisele?
Peamine sarnasus on see, et auditeerimiseks peab olema alusmaterjal või dokumendid – seda nimetatakse auditijäljeks. Finantsauditi puhul on selleks näiteks arved ja lepingud, kestlikkusaruande auditeerimisel mõnel juhul ka need dokumendid, kuid ka palju muud. Näiteks koolituskavad, kust on näha, et töötajate arengusse on panustatud ja neid on mitmesugustel teemadel koolitatud, samuti C02 jalajälje vähendamise kava. Kui ettevõte on oma CO2 jalajälje ära mõõtnud ja seadnud eesmärgi, et vähendab aastaks 2030 süsinikujälge teatud protsendi võrra, siis on ta teinud ka üleminekukava ehk strateegia, kuidas selleni jõuda. Näiteks kui kavatsetakse asendada fossiilkütustel töötavad autod elektriautodega, siis saab välja arvutada, kui palju süsinikujälg väheneb. Arvutamiseks on mitmesuguseid Exceli malle, ühed neist näiteks Rahandusministeeriumi hallatavas portaalis https://kestlikkusaruandlus.ee. Audiitor hindab, kas arvutused on standardi järgi tehtud ja sisendinfo on vastavuses alusandmetega.
Esialgu hakkab kestlikkusaruandluse kohustus kehtima suurettevõtetele, aga kellele ja millal täpsemalt?
Jah, sellega teevad algust suurettevõtted, kellel saab olema kõige keerulisem, sest teema on uus. Väiksemad ettevõtted saavad edaspidi nende kogemust eeskujuks võtta.
Esimesena peavad majandusaasta aruandes 2024. aasta kohta kestlikkusaruande koostama ja avalikustama avaliku huvi üksused. Need on üle 500 töötajaga ettevõtted, kelle väärtpaberitega kaubeldakse reguleeritud väärtpaberiturul või kes tegutsevad krediidiasutuse või kindlustusandjana. Eestis on selliseid ettevõtteid kümmekond.
Järgmiseks laieneb kestlikkusaruande koostamise kohustus suurettevõtetele või kontsernidele, kellel on kahel järjestikusel bilansipäeval täidetud kaks näitajat kolmest: aasta keskmine töötajate arv üle 250, aastane tulu üle 50 mln euro, varade maht üle 25 mln euro. Sellised ettevõtted peavad kestlikkusaruande tegema 2025. aasta kohta.
2026. aasta kohta peavad kestlikkusaruande koostama börsil noteeritud väikese ja keskmise suurusega ettevõtted, kui kahel järjestikusel bilansipäeval on täidetud kaks näitajat kolmest: aasta keskmine töötajate arv üle 10, aastane tulu üle 900 000 euro, varade maht üle 450 000 euro.
Rahandusministeeriumi andmetel on Eestis ülalnimetatud kriteeriumitele vastavaid ettevõtteid ja gruppe umbes 300.
Kas Sa oled suhelnud nende ettevõtete esindajatega, kes peavad tänavu esitama kestlikkusaruande? Teavad nad, mida peavad tegema?
Need, kellega mina olen suhelnud, on eesrindlikumad ja tahavad olla valmis. Nad on ise ühendust võtnud, veendumaks, et nad on õigel teel. Samas on ka neid, kes veel ei ole kestlikkusaruande koostamisega alustanud, kuid enam seda edasi lükata ei tasu, sest muidu ei jõua õigeks ajaks valmis.
Mainisid, et ettevõttel kulub kestlikkusaruande tegemiseks palju aega. Kui võrdled kestlikkusaruande koostamise ajakulu finantsaruande koostamise omaga, siis millest tuleneb töömahu erinevus?
Kui süsteem on välja töötatud, ei võta kestlikkusaruande koostamine kauem aega kui finantsaruande koostamine. See eeldab ettevõtte infosüsteemide ühildamist niimoodi, et olemasolevatest programmidest – raamatupidamistarkvara, personalitarkvara jmt – hakkavad kestlikkusaruande jaoks vajalikud andmed n-ö välja jooksma. Näiteks info selle kohta, kui palju on tööl mehi ja naisi, millised on nende palgaerinevused jne.
Kestlikkusaruande puhul on esialgu kõige suurem töö kahese olulisuse hindamine. See on metoodika, millega määratakse kindlaks, millised keskkonnaga, ühiskonnaga ja juhtimisega seotud aspektid on ettevõtte jaoks olulised nii finantsilisest kui ka mittefinantsilisest vaatepunktist. Kahese olulisuse hindamine on kõige alus, sest sellest selgub, mida ettevõte raporteerima hakkab. Hindamine aga võib aega võtta kuni kuus kuud, sest on tarvis kaardistada ettevõtte väärtusahel ja sellega kaasneb vajadus küsitleda sidusrühmi, sh kliente ja tarnijaid. Näiteks kui ettevõte toodab midagi ja ostab tootmissisendeid, siis ta peab teadma, kuidas see tootmissisend on toodetud: kas töötajatele maksti turu keskmisega võrreldes mõistlikku palka, kas on kasutatud lapstööjõudu, milline on toodangu C02 heide jne.
Oletame, et ettevõte värbab ainult naisi, sest naised küsivad vähem palka. Kahese olulisuse aspektist on mõju ühiskonnale negatiivne, aga finantsmõju positiivne. Mida siis ettevõte tegema peaks?
Ta saab seada eesmärgid, mida ta negatiivse mõju vähendamiseks ette võtab. Praegu ongi probleem selles, et ühiskonnal ei ole sellist infot. Aga kui seda peab hakkama avalikustama, saavad inimesed teadlikumaks ja tekib võimalus eri ettevõtteid omavahel võrrelda. Teoreetiliselt on ka selles ettevõttes töötavad naised potentsiaalsed majandusaasta aruande ja kestlikkusaruande lugejad, ning kui nad ka ise ei loe, siis ehk on neil mõni tuttav, kes seda teeb ja ütleb, et kuule, mine küsi palka juurde, sest teises sarnases ettevõttes töötavad mehed saavad rohkem palka.
Ideaalmaailmas võiks ju nii olla, et kui näeme ettevõtte aruannetest ebakõlasid näiteks võrdõiguslikkuses, siis hakkame vältima tema toodangu ostmist. Päriselus inimesed loevad raha ja seetõttu ma kahtlen, et keegi jätaks näiteks teatud firma šokolaadi ostmata, teades, et seal makstakse naistele 20% vähem palka kui meestele.
Võib-olla tõesti võrdõiguslikkus ei kõneta kõiki, aga kui ma saan selle sama firma toodangu kohta teada, et see on tehtud lapstööjõudu kasutades või sisaldab turu keskmise šokolaadiga võrreldes rohkem tervisele ohtlikke e-aineid, siis vähemalt on mul nüüd see informatsioon olemas, et oma otsuseid teha. Siiani polnud võimalik sellest teada saada.
Toon võrdluseks vabapidamiskanade ja puurikanade munade müügi. Paar aastat tagasi ei mõeldud peaaegu üldse kanade pidamistingimuste üle, aga nüüd on sellest aina rohkem rääkima hakatud, inimesed on teadlikumad ja vabapidamiskanade munadele on tekkinud kindel ostjaskond. Seega hakkab jätkusuutlik tegutsemine järjest olulisemaks muutuma nii klientide kui ka partnerite, näiteks pankade või investorite survel.
Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.