-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Artikli kaasautor: Kaili Kallastu, Grant Thornton Balticu maksunõustaja
Kaugtöö võimaldamine on praegusel tööturul üks võimalus kaasata häid spetsialiste. See on ühelt poolt nii töötaja kui ka tööandja jaoks paindlik ja ahvatlev võimalus, kuid kätkeb ka riske. Seega võiks enne kaugtöö kokkuleppe sõlmimist läbi mõelda, millised õigused ja ka kohustused sellega kaasnevad ning kas tööandja on valmis ja võimeline kõiki riske maandama.
Kokkulepped tuleks vormistada kirjalikult, et vältida võimalike vaidlusi, või on need tulevikus abiks võimalike vaidluste lahendamisel. Üha rahvusvahelisemal tööturul ei tohi tähelepanuta jätta ka maksuaspekte. Riigiti võivad reeglid olla väga erinevad.
Miks kaugtöö võimalus tekkis?
Turvaline paindlikkus on mõiste, mis võeti töölepingu seaduse eelnõu koostamisel aluseks. See tähendab, et töösuhete regulatsioon peab võimaldama pooltel kujundada töösuhte, mis arvestaks parimal võimalikul viisil lepingupoolte vajaduste ja huvidega.[1] Tööandja huvi on kvaliteetse töö saamine võimalikult lühikese ajaga. Töötaja huvi on muu hulgas töö tegemine kohas, kus ta tunneb end mugavalt. Tihti ei pruugi selline koht olla tööandja ruumides. Sellest tulenevalt saame rääkida kaugtööst ehk töö korraldamise ja/või tegemise vormist, kus tööd tehakse regulaarselt väljaspool tööandja ruume.[2]
Kaugtöö võimaldab moderniseerida töökorraldust, aitab suurendada ettevõtete tootlikkust ja konkurentsivõimet. Lisaks suurendab kaugtöö maapiirkondades elavate inimeste võimalusi tööturul ja aitab säästa transpordikuludelt[3] ehk kaugtöö mõjub säästvalt keskkonnale. Lisaks loob see võimalused puuetega inimeste kaasamiseks, mis omakorda suurendab tööhõives olevate inimeste ringi. Kaugtöö aitab töötajal paremini ühildada töö- ja pereelu, seeläbi motiveerides töötajat oma tööd tegema parima kvaliteediga.
Töö- ja pereelu ühendamine ei pruugi siiski olla alati tõhusaim variant. Ühelt poolt tundub see atraktiivne, kui töötaja saab olla oma aja peremees ning seeläbi iseseisvalt oma tegevusi planeerida. Teiselt poolt eksisteerib oht, et piir era- ja tööelu vahel hägustub. Negatiivse mõjuna võib inimene unustada end tööd tegema, kuna see on loomulik osa tema kodusest elust. Tööandja seisukohast on samuti oluline jälgida, et töötajat tööajavälisel ajal tööalaste küsimustega ei tülitaks.
Kaugtöötajad võidakse ära unustada
Kaugtööd võimaldav tööandja peab hoolega läbi mõtlema selle, kuidas eemal viibivad töötajad oleks meeskonna liikmed. Kaugtöötajate puhul on reaalne oht, et nad unustatakse ära. Seepärast on hea, kui on läbi mõeldud silmast silma kohtumiste võimalused. On keeruline öelda, kas kohtumised peaks olema igapäevased, -nädalased või harvemad. See sõltub nii tööandja kui ka töötaja eripäradest ja vajadustest. Ebaoluliseks ei saa kindlasti pidada ka ühiseid vaba aja veetmise võimalusi.
Silmas tuleb pidada seda, et kõiki töötajaid tuleb kohelda võrdselt. Kuna kaugtöötaja ei ole iga päev tööandja silma all, on risk, et talle pakutakse vähem enesearengu võimalusi. Kaugtöötajal peavad olema samad võimalused näiteks koolitustel ja programmides osalemiseks.
Töötervishoid ja -ohutus on tööandja tagada
Suur murekoht seoses kaugtööga on töötervishoid ja -ohutus. Eespool mainitud turvalise paindlikkuse üks põhimõtetest ongi see, et paindlikkuse võimaldamisel tuleb tagada ka tööohutus. Võrdse kohtlemise printsiibi tõttu ei saa kaugtöötaja suhtes teha järeleandmisi ka tööohutuse nõuete täitmisel. Euroopa Nõukogu direktiivi 89/391/EMÜ artikli 5 kohaselt on tööandja kohustus tagada töötajate ohutus ja tervis kõikides tööga seotud aspektides.[4] Reaalsuses aga nende kohustuste täitmist kehtiv õigus ei reguleeri, ehk see on n-ö hall ala, mis kindlasti vajab seadusandja tähelepanu.
Paljud töötervishoiu nõuded tuleb täita juba enne töötaja tööle lubamist, sh tuleb teha töökohtade tööohutusalane riskihinnang. Lisaks on tööandja kohustatud tagama ohutuks töötamiseks vajalikud vahendid. Samuti tuleb töötajale tagada töötervisealane väljaõpe nii töölevõtmise ajal kui ka uute töövahendite ja tehnoloogiate kasutuselevõtmise korral ning juhul, kui töötingimused on muutunud. Tööandjal on keeruline kui mitte võimatu jälgida ja olla kursis näiteks töötaja kodus toimuvate muutustega, muu hulgas tuleb arvestada töötaja privaatsusõigust ja kodu puutumatust. Siinkohal on oluline poolte vaheline koostöö ja suhtlus, et töötaja vastavatest muudatustest tööandjat teavitaks.
Tööandja peab tagama töötajale sobivad vahendid töö tegemiseks (arvuti, laud jne). Lisaks on tööandja kohtustus tagada töötajale töötamiseks sobivad ja nõuetele vastavad töötingimused. Näiteks kuvariga töö tegemiseks sobiva keskkonna täpsemad nõuded kajastuvad Euroopa Nõukogu direktiivi 90/270/EMÜ lisas. Seal sätestatakse eraldi nõuded ruumile, valgustusele, mürale ja muudele teguritele.
Kes peab töötamiskõlblikuks tegema kaugtöötaja kodu?
Tööandja asukohast eraldi asuva töökoha tööohutuse nõuetele vastavaks kujundamine võib kaasa tuua märkimisväärseid kulusid. Kas need peaks kandma töötaja või tööandja? Riigikohus on leidnud, et tööandja peab töötajale hüvitama mõistlikud kulud, mida töötaja on teinud tööülesande täitmisel ning mida ta võis vastavalt asjaoludele vajalikuks pidada. Mõistlikuks saab lugeda selliseid kulusid, mis on tööülesande täitmiseks vajalikud ehk ilma milleta tööülesannet täita ei saaks või kannataks oluliselt selle kvaliteet.[5] Seetõttu on võimaliku vaidluse vältimiseks soovitatav eelnevalt kokku leppida, mida mõlemad pooled näevad mõistlike kuludena, sh reguleerida hüvitamise kord.
Vastutusest vabanemiseks peab tööandja tõendama, et ta ei ole kahju tekkimises süüdi ehk ta on astunud kõik mõistlikud sammud ohutute töötingimuste tagamiseks. Kui tööandja on teinud kõik endast oleneva töötaja teavitamiseks ja töötaja ei ole sellest hoolimata tööandja kehtestatud reegleid järginud, tuleb tööandjat pidada oma kohustusi täitnuks. Samas ei ole sellisel tõlgendusel tõsiseltvõetavat õiguslikku põhistust, arvestades, et töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (edaspidi TTOS) § 14 lõike 4 kohaselt ei vabasta töötaja poolt oma kohustuste rikkumine tööandjat vastutusest.[6]
Eelnevast tulenevalt – kui töötaja rikub TTOS § 14 lõikes 1 nimetatud kohustusi, vastutab tagajärje eest tööandja, sest kehtiva regulatsiooni kohaselt on tööandja kohustatud tagama ohutu töökeskkonna. Juhul, kui töötaja ei ole järginud tööandja juhiseid ja on rikkunud töölepingus või töökorralduse reeglites sätestatud kohustusi, on tööandjal õigus tööleping rikkumise tõttu üles öelda, küll aga ei vabasta see tööandjat vastutusest ohutu töökeskkonna loomisel.
Maksudega võib väljaspool Eestit keeruliseks minna
Kaugtöötajatega seoses ei ole maksustamisel olulisi erisusi. Töötasu maksustatakse üldiste reeglite kohaselt. Tähelepanu tuleks pöörata sellele, et tegelik töö tegemise koht oleks lepingus kokku lepitud, sh kaugtöö tegemise võimalus. Ühelt poolt on see oluline töötasu maksustamisel, teisalt kulutuste kompenseerimisel.
Töötasu maksustatakse reeglina töö tegemise koha seaduste kohaselt. Kui kaugtöötaja töötab Eestis, ei ole probleeme: töötasu maksustatakse Eesti õiguse kohaselt. Kui kaugtöötaja töötab aga mõnes teises riigis, tuleks küsida, kas talle makstav tasu tuleks maksustada selle teise riigi õiguse kohaselt. Maksureeglid võivad aga riigiti olla väga erinevad, alustades sellest, mida loetakse töötasuks ning millised maksud ja maksed sellelt tasuda tuleks. Sageli peab tööandja end teises riigis ka maksukohustuslasena registreerima.
Ka maksude deklareerimine ja tasumine on riigiti erinev. Kui Eestis tuleb kõik palgamaksud deklareerida maksu- ja tolliametile, siis näiteks Hispaanias on tulu- ja sotsiaalkindlustusmaksete haldamine erinevate asutuste pädevuses. Euroopa Liidu riikides on üldjuhul deklaratsioone võimalik elektrooniliselt esitada, kuid see ei tähenda alati võimalust neid elektrooniliselt täita. Deklaratsioonide elektrooniline esitamine võib tähendada ka seda, et need tuleb näiteks pdf-failina üles laadida, kusjuures deklaratsioonide vormid ei ole alati inglise keeles kättesaadavad ja täidetavad.
Töö tegemise koht fikseerige lepingus
Töö tegemise koha fikseerimine töölepingus on oluline ka kulude kompenseerimisel. Näiteks olukorras, kus töölepingus on töö tegemise kohana fikseeritud tööandja asukoht, kuid töötaja töötab tegelikult näiteks 30 km kaugusel kodukontoris, käsitletakse tööandja asukohas käimist tööle-koju sõiduna. See tähendab, et kui vahemaa on alla 50 km ning tööandja soovib töötajale sõidukulud (isikliku sõiduauto kasutuse) kompenseerida, peab tööandja tõendama, et muul viisil selle vahemaa läbimine põhjustab töötajale ebamõistlikku aja- ja/või rahakulu. Kui lepingus on töö tegemise kohaks töötaja elukoht, on tööandja asukohas käimine käsitletav lähetusena, millega seotud transpordikulud on hüvitatavad olenemata vahemaast.
Segadust võib põhjustada ka tegeliku töö tegemise kohaga seotud kulutuste kandmine tööandja poolt. Kui töölepingus on töö tegemise koht tööandja asukoht, siis tekitab maksuhalduris suure tõenäosusega küsimusi, miks on töötaja elukohale tehtud kulutusi ja sinna paigutatud töövahendeid. Sellises olukorras võiks tekkida erisoodustusega seotud maksurisk. Töö tegemise kohana töötaja elukoha märkimine aitaks seda riski oluliselt maandada.
Seega ei ole kaugtööga seotud maksuküsimused väheolulised. Eesti piires tuleks maksustamisele mõelda eelkõige kulutuste hüvitamise aspektist lähtuvalt, et maandada erisoodustustega seotud maksuriske. Kui kaugtöötaja täidab töökohustusi püsivalt välismaal, siis tuleb kindlasti arvestada sealsete maksureeglitega.
[1] T. Treier, E. Käärats, S. Suder jt. Seletuskiri töölepingu seaduse eelnõu juurde. Tallinn: Sotsiaalministeerium 2008, lk 2.
[2] Euroopa Liidu tasandi sotsiaalpartnerite raamkokkulepped. Kogumik. Raamleping kaugtöö kohta. Tallinn: Ilo 2009, lk 47, art 1. Arvutivõrgus: https://www.sm.ee/sites/default/files/content-editors/eesmargid_ja_tegevused/Too/Tookeskkond/el_sotsiaalpartnerite_raamkokkulepete_kogumik.pdf (19.09.2019).
[3] Eesti Ametiühingute Keskliit, Tööandjate Keskliit. Kaugtöö kokkulepe. Tallinn 2017, lk 1. arvutivõrgus: https://www.tooelu.ee/et/Tooandjale/Tookeskkond/Tookeskkonna-korraldus/Kaugtoo (23.09.2019).
[4] Euroopa Nõukogu direktiiv 89/391/EMÜ artikkel 5.
[5] RKTKo 07.03.2012, 3-2-1-175-11, p 21.
[6] K. Künnapas. Kaugtöö aktuaalseid probleeme. – Juridica 2014/4, lk 285.