Maksumuudatused

Julgeolekumaksu seadus sai täiendusi

Urzula Välb
Autor:
insight featured image
Artikli teemad

11. detsembril 2024 võttis Riigikogu vastu julgeolekumaksu seaduse, mis hakkab kehtima füüsilistele isikutele, äriühingutele ning mitteresidentidele, kes teenivad maksustatavat tulu Eestis.

Julgeolekumaks kehtib eelduslikult 2028. aasta lõpuni ja koosneb kolmest osast: 

1) 2% käibemaksutõus alates 2025. aasta 1. juulist

2) 2% lisamaks füüsilise isiku tulult alates 2026. aasta 1. jaanuarist 

3) 2% maks ettevõtete kasumilt alates 2026. aasta 1. jaanuarist.

Võrreldes esialgse eelnõuga viidi seadusesse sisse mõningad täiendused, muu hulgas üldine kuritarvituse vastane säte ning kapitaliosalusmeetodil kajastatud sidus- ja tütarettevõtete kasumi topeltmaksustamise vältimise säte.

Julgeolekumaks käibelt

Alates 2025. aasta 1. juulist kuni 2028. aasta 31. detsembrini kehtestatakse käibemaksu standardmääraks 24% senise 22% asemel. 

Kuna eesmärk on tagada julgeolekusse panustamisel maksu ühetaoline kohaldamine kõikidele standardmääraga maksustatavatele tehingutele, lühendatakse pikaajaliste lepingute 20% käibemaksumäära rakendamise perioodi 2025. aasta 30. juunini. Praeguse käibemaksuseaduse kohaselt oleks see pidanud kehtima 31. detsembrini 2025. 

Julgeolekumaks füüsilise isiku tuludelt

Füüsilised isikud hakkavad maksma julgeolekumaksu tulult, mis on maksuobjektiks ka tulumaksuseaduse alusel. Samas aga maksustatakse laiapõhjalisuse kaalutlusel julgeolekumaksuga ka mõned tululiigid, mis on tulumaksuseaduse alusel tulumaksust vabastatud, nagu näiteks Eesti residendi välisriigis töötamise eest saadud palgatulu ning välismaalt saadud dividenditulu. Lisaks tuleb arvestada, et julgeolekumaksuga maksustatakse tulu alates esimesest eurost, võtmata arvesse tulumaksuga maksustamisel lubatud mahaarvamisi, nagu maksuvaba tulu, kinnipeetavad töötuskindlustusmaksed ja II samba kogumispensionimaksed, koolituskulud, kingitused ja annetused, sissemaksed III pensionisambasse jm.

Kuna üldjuhul peetakse füüsilisele isikule tehtud väljamaksetelt julgeolekumaks kinni, on julgeolekumaksu andmed suures osas deklaratsioonil eeltäidetud. Seega füüsiline isik peab esitama deklaratsiooni juhul, kui tulult ei ole julgeolekumaksu kinni peetud. 

Maksustamisperiood on kalendriaasta, esimene julgeolekumaksu deklaratsioon esitatakse 30. aprilliks 2027, juurdemaksmisele kuuluv julgeolekumaks tuleb tasuda 1. oktoobriks.

Julgeolekumaks mitteresidentide tulult

Eestis maksustatakse julgeolekumaksuga mitteresidendi tulu, mis on pärit Eesti tuluallikatest (näiteks Eestis töötamise eest saadud tulu, Eestis asuva kinnisasjaga seotud tulu jms). Ka mitteresidendid esitavad deklaratsiooni maksustamisperioodile järgneva aasta 30. aprilliks, v.a juhul, kui julgeolekumaks on tulult kinni peetud.

Kuna julgeolekumaks on oma olemuselt sarnane tulumaksule, kehtivad ka julgeolekumaksu suhtes maksulepingud. Seega, kui maksulepingu kohaselt võib mitteresidendi Eestis saadud tulu maksustada üksnes tema residentsusriik, siis sellist tulu Eestis julgeolekumaksuga ei maksustata. Kui maksuleping sätestab madalama kinnipeetava maksumäära, siis tuleb rakendada maksulepingus sätestatud maksumäära.

Mitteresidentidest äriühingud, kellel on püsiv tegevuskoht Eestis, maksavad julgeolekumaksu sarnaselt Eesti residentidest äriühingutele (vt allpool).

Julgeolekumaks ettevõtete kasumilt

Kasumilt maksavad julgeolekumaksu residendist äriühingud ja mitteresidendist äriühingud, kellel on Eestis püsiv tegevuskoht. Maksustamisperiood on äriühingu majandusaasta, kuid julgeolekumaksu avansilisi makseid hakatakse tasuma igas kvartalis alates 2026. aasta 10. septembrist. Maksete suurus arvutatakse eelneva majandusaasta kasumi põhjal. 

Maksustatav kasum on äriühingu majandusaasta maksueelne kasum, kusjuures lubatud on mõned üksikud korrigeerimised topeltmaksustamise vältimiseks. 

Näiteks saab kasumist maha arvata teiselt äriühingult saadud dividendid, mille aluseks olev kasum on julgeolekumaksuga maksustatud või välisriigis maksustatud ning dividendi saaja osalus dividendi maksvas äriühingus on vähemalt 10%. 

Topeltmaksustamise vältimise sätet on täiendatud ka kapitaliosaluse meetodil kajastatud tütar- või sidusettevõtjate kasumi korrigeerimise osas. Nimelt, kui majandusaasta maksueelse kasumi hulgas on kapitaliosaluse meetodil kajastatud tütar- või sidusettevõtja kasum või kahjum või investeeringu üles- või allahindlusest tekkinud kasum või kahjum, mis on tütar- või sidusettevõtja tasandil maksustatud julgeolekumaksuga või välisriigis tulumaksuga, arvatakse nimetatud kasum maksueelsest kasumist maha või liidetakse nimetatud kahjum maksueelsele kasumile juurde. Tütar- või sidusettevõtjana käsitletakse sellist äriühingut, kelle aktsiatest, osadest või häältest kuulub maksumaksjale kasumi saamise ajal otse või tütarettevõtja kaudu vähemalt 20%.

Vastukaaluks lisati julgeolekumaksu seadusesse ka säte, mis ei võimalda äriühingutel vähendada julgeolekumaksuga maksustatavat kasumit, tehes ettevõtlusega mitteseotud kulusid ja väljamakseid. Nimelt tuleb maksueelsele kasumile juurde liita nii ettevõtlusega mitteseotud kulud kui ka siirdehinnareeglite alusel maksustatud summa. Lisaks arvatakse maksueelsele kasumile juurde summa, mille äriühing oleks tuluna saanud, või summa, mille äriühing oleks kuluna kandmata jätnud, kui oleks puudunud kuritarvituse tunnustele vastav tehing, tehingute ahel või raamatupidamislik kanne. Tegemist on üldise kuritarvituste vastase sättega, mis võimaldab Maksu-ja Tolliametil määrata julgeolekumaksukohustuse olukorras, kus maksuamet tuvastab maksueelise saamise eesmärgil tehtud tehingu, tehingute ahela või raamatupidamisliku kande.

Ettevõtete kasumi maksustamisest ja julgeolekumaksu deklareerimisest saab pikemalt lugeda varem kirjutatud artiklist, mis asub siin