-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
Esimesena maailmas on Eesti riik loonud digi-ID kontseptsiooni, mille kohaselt saab iga välismaalane taotleda Eesti e-identiteeti. Tegemist on maailmas unikaalse lahendusega ja see loob välismaalastele võimaluse kasutada paljusid Eesti e-teenuseid ükskõik kus maailmas.
1. detsembrist 2014 jõustus isikut tõendavate dokumentide seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seadus, mille alusel antakse e-residendi digitaalne isikutunnistus kõikidele huvitatud isikutele, kellel on seos Eesti riigiga või põhjendatud huvi kasutada Eesti riigi e-teenuseid.
E-residendile digitaalse isikutunnistuse väljaandmise eesmärk on soodustada Eesti majanduse, teaduse, hariduse või kultuuri arengut, luues võimaluse kasutada e-teenuseid Eesti digitaalse dokumendiga.
Eesti kodanikel ja välismaalastel, kellel on Eesti elamisluba või registreeritud elamisõigus, on olnud võimalus ID-kaardi vahendusel kasutada erinevaid e-teenuseid juba enam kui 12 aastat. ID-kaart on pildiga kiipkaart, mis on ühtlasi isikut tõendav dokument ja mis on kohustuslik kõikidele vähemalt 15-aastastele Eesti kodanikele. Seetõttu on e-teenuste kasutamise võimalus tagatud igale kodanikule, aga ka välismaalasele, kes elab Eestis elamisloa või registreeritud elamisõiguse alusel.
2014. aasta detsembrikuu seisuga on aktiivseid ID-kaarte kasutuses üle 1,2 miljoni, kusjuures Eesti rahvaarv 01.01.2014 seisuga on 1,3 miljonit inimest.Tänaseks on ID-kaardiga antud umbes 190 miljonit digiallkirja ja üle 300 miljonil korral on ID-kaarti kasutatud oma isiku elektrooniliseks tuvastamiseks. Lisaks dokumentide digitaalsele allkirjastamisele ja isiku elektroonilisele tuvastamisele ametiasutustes elektrooniliste teenuste kasutamisel ja internetipangas saab ID-kaarti kasutada muuhulgas dokumentide krüpteerimiseks või e-hääletamiseks.
Mis see on?
E-residendi digi-ID on digitaalne isikutunnistus, mida hakkab välisriigi kodanikule väljastama Eesti riik selle isiku kodakondsusjärgse riigi identiteedi alusel.
E-residendi digi-ID on isikutunnistusega analoogne kiipkaart, mille kaudu on võimalik digitaalses keskkonnas oma isikut tuvastada ja digitaalallkirja anda. Dokumendil ei ole inimese pilti ning see ei ole kasutatav visuaalseks isiku tuvastamiseks ja seetõttu ei saa seda kasutada isikut tõendava dokumendina või reisidokumendina.
Kellele?
Igal välisriigi kodanikul, kellel puudub Eesti elamisluba, aga on huvi Eestisse investeerida või muu seos Eestiga, on võimalik taotleda digitaalset isikutunnistust alates 1. detsembrist 2014. Peamisteks kasusaajateks on eelkõige need, kes on Eestiga seotud kas investeeringute või ettevõtluse kaudu või on neil vaja Eestis füüsiliselt toimetada.
Seega on peamisteks sihtrühmadeks välisinvestorid ja nende ettevõtete välistöötajad; välismaalased, kes osalevad ettevõtete juhtorganites või omavad ettevõtetes osalust, aga samuti Eesti ettevõtete välisspetsialistid ja -töötajad, väliskliendid ja -partnerid. Lisaks veel välisteadlased, -õppejõud ja -tudengid; teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonide esindajad Eesti Vabariigis ning Eestist väljarännanud eesti rahvusest inimesed ja nende järeltulijad.
Välisosalusega ettevõtetel on Eestile märkimisväärne majanduslik mõju, domineerides Eesti ekspordis (59% koguekspordist). Samuti on nende kanda oluline roll Eesti majanduses, kus nende päralt on 36% tööhõivest, 34% teadus- ja arendustegevuse kulutustest, 44% majanduse lisandväärtusest.[1]
Miks?
Digitaalset isikutunnistust saab kasutada elektroonilises keskkonnas oma isiku tuvastamiseks. See võimaldab kasutada mitmeid Eesti riigi e-teenuseid nagu näiteks dokumentide digitaalne allkirjastamine, ettevõtjaportaali, e-maksuameti ning portaali eesti.ee kasutamine.
Digitaalne allkirjastamine asendab füüsilist allkirja paberil ja selliselt allkirjastatud dokumente aktsepteerivad kõik Eesti riigiasutused. Digiallkiri on laialt kasutuses ka ettevõtluses, sh pankades.
Ettevõtjaportaali kaudu saab asutada äriühinguid ning teha kõiki toiminguid ettevõtte haldamiseks (sh muuta äriühingu aadressi, ärinime, juhatuse liikmeid, äriühingu kapitali, põhikirja jne).
E-maksuameti kaudu saab esitada maksudeklaratsioone, maksuhalduriga suhelda, esitada tagastustaotlusi.
Seega annab mitte-residentidele mõeldud digi-ID, lisaks reinvesteeritud tulu maksuvabastusele olulise täiendava argumendi Eestisse investeerimiseks. Seni on välismaalastel olnud keeruline osaleda Eesti ettevõtte juhtimisel. Samas e-residendi digi-ID annab selleks vajaliku pandlikkuse. Nii on nüüd näiteks võimalik ühe päevaga asutada ettevõte ja avada pangakonto, samuti operatiivselt e-panganduse kaudu juhtida oma varasid distantsilt.
Kuidas?
Digitaalse isikutunnistuse ehk e-residendi digi-ID saamiseks tuleb taotlejal tulla Eestisse ja esitada taotlus isiklikult Politsei- ja Piirivalveametile (PPA). Taotluse läbivaatamise eest tuleb maksta riigilõiv 50 eurot. E-residendi digi-ID taotluse läbivaatamiseks on planeeritud 10 tööpäeva. Kui taotlus rahuldatakse, väljastab PPA isikutunnistuse ja PIN-koodid, mille kaudu on võimalik digitaalses keskkonnas oma isikut tuvastada ja digitaalallkirja anda.
Digi-ID esmakordsel taotlemisel peab taotleja pöörduma oma isiku tuvastamiseks PPA-sse kaks korda: nii taotluse esitamiseks kui ka hiljem dokumendi kättesaamiseks. Korduva digi-ID taotluse esitamise korral on vaja dokumendi kättesaamiseks kas PPA teenindusse või Eesti välisesindusse kohale minna ainult ühe korra, et kontrollida taotleja isikusamasust.
Kasulikud lingid:
[1] Allikas: Estonia – the business paradise, Technopolis Group, 2013 (2010.a andmed)
Esimesena maailmas on Eesti riik loonud digi-ID kontseptsiooni, mille kohaselt saab iga välismaalane taotleda Eesti e-identiteeti. Tegemist on maailmas unikaalse lahendusega ja see loob välismaalastele võimaluse kasutada paljusid Eesti e-teenuseid ükskõik kus maailmas.
1. detsembrist 2014 jõustus isikut tõendavate dokumentide seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seadus, mille alusel antakse e-residendi digitaalne isikutunnistus kõikidele huvitatud isikutele, kellel on seos Eesti riigiga või põhjendatud huvi kasutada Eesti riigi e-teenuseid.
E-residendile digitaalse isikutunnistuse väljaandmise eesmärk on soodustada Eesti majanduse, teaduse, hariduse või kultuuri arengut, luues võimaluse kasutada e-teenuseid Eesti digitaalse dokumendiga.
Eesti kodanikel ja välismaalastel, kellel on Eesti elamisluba või registreeritud elamisõigus, on olnud võimalus ID-kaardi vahendusel kasutada erinevaid e-teenuseid juba enam kui 12 aastat. ID-kaart on pildiga kiipkaart, mis on ühtlasi isikut tõendav dokument ja mis on kohustuslik kõikidele vähemalt 15-aastastele Eesti kodanikele. Seetõttu on e-teenuste kasutamise võimalus tagatud igale kodanikule, aga ka välismaalasele, kes elab Eestis elamisloa või registreeritud elamisõiguse alusel.
2014. aasta detsembrikuu seisuga on aktiivseid ID-kaarte kasutuses üle 1,2 miljoni, kusjuures Eesti rahvaarv 01.01.2014 seisuga on 1,3 miljonit inimest.Tänaseks on ID-kaardiga antud umbes 190 miljonit digiallkirja ja üle 300 miljonil korral on ID-kaarti kasutatud oma isiku elektrooniliseks tuvastamiseks. Lisaks dokumentide digitaalsele allkirjastamisele ja isiku elektroonilisele tuvastamisele ametiasutustes elektrooniliste teenuste kasutamisel ja internetipangas saab ID-kaarti kasutada muuhulgas dokumentide krüpteerimiseks või e-hääletamiseks.
Mis see on?
E-residendi digi-ID on digitaalne isikutunnistus, mida hakkab välisriigi kodanikule väljastama Eesti riik selle isiku kodakondsusjärgse riigi identiteedi alusel.
E-residendi digi-ID on isikutunnistusega analoogne kiipkaart, mille kaudu on võimalik digitaalses keskkonnas oma isikut tuvastada ja digitaalallkirja anda. Dokumendil ei ole inimese pilti ning see ei ole kasutatav visuaalseks isiku tuvastamiseks ja seetõttu ei saa seda kasutada isikut tõendava dokumendina või reisidokumendina.
Kellele?
Igal välisriigi kodanikul, kellel puudub Eesti elamisluba, aga on huvi Eestisse investeerida või muu seos Eestiga, on võimalik taotleda digitaalset isikutunnistust alates 1. detsembrist 2014. Peamisteks kasusaajateks on eelkõige need, kes on Eestiga seotud kas investeeringute või ettevõtluse kaudu või on neil vaja Eestis füüsiliselt toimetada.
Seega on peamisteks sihtrühmadeks välisinvestorid ja nende ettevõtete välistöötajad; välismaalased, kes osalevad ettevõtete juhtorganites või omavad ettevõtetes osalust, aga samuti Eesti ettevõtete välisspetsialistid ja -töötajad, väliskliendid ja -partnerid. Lisaks veel välisteadlased, -õppejõud ja -tudengid; teiste riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonide esindajad Eesti Vabariigis ning Eestist väljarännanud eesti rahvusest inimesed ja nende järeltulijad.
Välisosalusega ettevõtetel on Eestile märkimisväärne majanduslik mõju, domineerides Eesti ekspordis (59% koguekspordist). Samuti on nende kanda oluline roll Eesti majanduses, kus nende päralt on 36% tööhõivest, 34% teadus- ja arendustegevuse kulutustest, 44% majanduse lisandväärtusest.[1]
Miks?
Digitaalset isikutunnistust saab kasutada elektroonilises keskkonnas oma isiku tuvastamiseks. See võimaldab kasutada mitmeid Eesti riigi e-teenuseid nagu näiteks dokumentide digitaalne allkirjastamine, ettevõtjaportaali, e-maksuameti ning portaali eesti.ee kasutamine.
Digitaalne allkirjastamine asendab füüsilist allkirja paberil ja selliselt allkirjastatud dokumente aktsepteerivad kõik Eesti riigiasutused. Digiallkiri on laialt kasutuses ka ettevõtluses, sh pankades.
Ettevõtjaportaali kaudu saab asutada äriühinguid ning teha kõiki toiminguid ettevõtte haldamiseks (sh muuta äriühingu aadressi, ärinime, juhatuse liikmeid, äriühingu kapitali, põhikirja jne).
E-maksuameti kaudu saab esitada maksudeklaratsioone, maksuhalduriga suhelda, esitada tagastustaotlusi.
Seega annab mitte-residentidele mõeldud digi-ID, lisaks reinvesteeritud tulu maksuvabastusele olulise täiendava argumendi Eestisse investeerimiseks. Seni on välismaalastel olnud keeruline osaleda Eesti ettevõtte juhtimisel. Samas e-residendi digi-ID annab selleks vajaliku pandlikkuse. Nii on nüüd näiteks võimalik ühe päevaga asutada ettevõte ja avada pangakonto, samuti operatiivselt e-panganduse kaudu juhtida oma varasid distantsilt.
Kuidas?
Digitaalse isikutunnistuse ehk e-residendi digi-ID saamiseks tuleb taotlejal tulla Eestisse ja esitada taotlus isiklikult Politsei- ja Piirivalveametile (PPA). Taotluse läbivaatamise eest tuleb maksta riigilõiv 50 eurot. E-residendi digi-ID taotluse läbivaatamiseks on planeeritud 10 tööpäeva. Kui taotlus rahuldatakse, väljastab PPA isikutunnistuse ja PIN-koodid, mille kaudu on võimalik digitaalses keskkonnas oma isikut tuvastada ja digitaalallkirja anda.
Digi-ID esmakordsel taotlemisel peab taotleja pöörduma oma isiku tuvastamiseks PPA-sse kaks korda: nii taotluse esitamiseks kui ka hiljem dokumendi kättesaamiseks. Korduva digi-ID taotluse esitamise korral on vaja dokumendi kättesaamiseks kas PPA teenindusse või Eesti välisesindusse kohale minna ainult ühe korra, et kontrollida taotleja isikusamasust.
Kasulikud lingid:
-
[1] Allikas: Estonia – the business paradise, Technopolis Group, 2013 (2010.a andmed)
Autor: Eneli Perolainen