-
Projektide auditeerimine
Nõustame ja auditeerime ELi ja teiste riikide toetusfondidest rahastatavaid projekte, sh teeme juhtimis- ja kontrollisüsteemide auditeid.
-
Pakendiaudit
Teeme pakendiettevõtjatele pakendiauditeid, et anda hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
-
Töövahendid
Auditi sujuvamaks ettevalmistamiseks leiate siit erinevaid kinnituskirjade vorme.
-
Auditikalkulaator
Kalkulaator annab vastuse, kas ettevõtte müügitulu, varade maht või töötajate arv ületavad piiri, mistõttu peate tellima ülevaatuse või auditi.
-
Palgaarvestus
Teeme palgaarvestust nii mõne töötajaga kui ka sadade töötajatega ettevõtetele.
-
Maksuarvestus
Meie kogenud maksuspetsialistid toetavad raamatupidajaid ning pakuvad mõistlikke ning praktilisi lahendusi.
-
Aruandlus
Koostame majandusaasta aruanded. Aitame juhtimisaruannete väljatöötamisel ja koostamisel ning kohustuslike aruannete esitamisel.
-
Finantsaruannete konsolideerimine
Meie kogenud raamatupidajad ja nõustajad aitavad konsolideerimistabelite koostamisel ja konsolideerimise protsessi efektiivsemaks muutmisel.
-
Nõustamine ja ajutine personal
Meie spetsialistid nõustavad keeruliste raamatupidamistehingute tegemisel, korrastavad eelmisi perioode ja pakuvad ajutise raamatupidaja teenust.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Raamatupidamisprotsesside hindamine
Aitame sisse seada kohalikele ja rahvusvahelistele standarditele vastava raamatupidamise.
-
Raamatupidamine väikeettevõtetele
Pakume jõukohast teenust väikeettevõtetele. Aitame korraldada protsessid võimalikult nutikalt ja kuluefektiivselt.
-
Raamatupidamine krüptoettevõtetele
Hoiame ennast plokiahelatehnoloogiaga kursis, et teenindada ja nõustada krüptoettevõtteid. Meile on toeks kolleegide võrgustik 130 riigis.
-
Koolitused
Meie raamatupidajad on pädevad kõikidel raamatupidamise ja aruandluse teemadel. Teeme koolitusi ka klientidele, et oma teadmisi edasi anda.
-
Äritegevuse juriidiline nõustamine
Pakume tuge nii alustavale kui laienevale ettevõttele, hoolitsedes selle eest, et kõik juriidilised sammud oleksid detailideni läbi mõeldud.
-
Fintech nõustamine
Meie juristid nõustavad makseasutusi, virtuaalvääringu teenuste pakkujaid ja finantseerimisasutusi.
-
Ühinguõigus ja tehingute nõustamine
Nõustame õigus-, maksu- ja finantsküsimustes, mis on vajalikud ettevõtte juriidilise või organisatsioonilise struktuuri paremaks juhtimiseks.
-
Juriidiline due diligence
Analüüsime põhjalikult ühendatava või omandatava äriühingu sisedokumente, õigussuhteid ning äritegevuse nõuetelevastavust.
-
Lepinguõigus
Koostame lepingud, mis vastavad majanduslikult ja õiguslikult Teie ettevõtte parimatele ärihuvidele.
-
Tööõigus
Nõustame kõigis tööõiguse küsimustes, aitame töölepingute ettevalmistamisel, muutmisel või lõpetamisel, ametijuhendite ja sisekordade väljatöötamisel.
-
Saneerimine
Meie ekspertidel on kogemus saneerimisnõustajatena, aitame ettevõtjatel saneerimist läbi viia.
-
Majasisese juristi teenus
Teenus on mõeldud ettevõtjatele, kes otsivad usaldusväärset koostööpartnerit ettevõtte igapäevaste juriidiliste küsimuste lahendamiseks.
-
Kontaktisiku teenus
Pakume välisriigis asuva juhatusega Eesti äriühingutele kontaktisiku teenust.
-
Koolitused
Korraldame nii avalikke kui ka kliendi tellitud koolitusi aktuaalsetel õigus- ja maksuteemadel.
-
Rikkumisest teavitamise kanal ehk vihjeliin
Pakume oma klientidele usaldusväärse vihjeliini ülesehitamist, töösse rakendamist ja tuge selle toimimas hoidmisel.
-
Ärimudeli või -strateegia uuendamine
Edukas olemiseks peab igal ettevõttel olema kindel strateegia ehk teadmine, mis suunas kogu meeskond liigub. Aitame Teil sihte seada!
-
Turundus ja kliendihaldus
Toetame Teid turundus- ja brändistrateegia ning kliendihaldussüsteemi uuendamisel, et suudaksite praegusel kiirete muutuste ajal kohaneda.
-
Coaching ja juhi arengutugi
Hea organisatsioonikultuur on ettevõtte jaoks nagu trump kaardimängulauas. Juhendame Teid, kuidas trumpkaarte koguda!
-
Digiteenused
Tänapäeval ei ole küsimus selles, kas digiteerida, vaid kuidas seda teha. Aitame Teil välja töötada ja juurutada nutikad digilahendused.
-
Äriplaani koostamine
Hea äriplaan on ettevõtjale teejuht ja juhtimisvahend ning finantseerijatele ja potentsiaalsetele investoritele otsuse langetamiseks vajalik infoallikas.
-
Due diligence
Teeme hoolsusauditi ehk due diligence’i, et investorid saaksid enne planeeritud ostutehingut ettevõttest põhjalikku ülevaate.
-
Tehingute nõustamine
Nõustame Teid kõikides ostu- või müügitehingu protsessi olulistes aspektides.
-
Väärtuse hindamine
Hindame ettevõtte turuväärtust, varade väärtust ja teisi varagruppe rahvusvaheliselt aktsepteeritud metoodika alusel.
-
Registreeritud eraeksperdi teenused
Meie kogenud registreeritud eraekspet annab hinnanguid majandus- ja finantsalal.
-
Äriplaanid ja finantsprognoosid
Rahavoo puudulik planeerimine ja kontroll on sageli ebaõnnestumise põhjus. Aitame Teil koostada korralikke prognoose, et äririske vähendada.
-
Välise finantsjuhi teenus
Meie finantsjuhi teenus sobib igas suuruses ja kõikides majandusharudes tegutsevatele ettevõtetele. Pakume teenust klientidele vajalikus mahus ja kompetentsides.
-
Saneerimine
Meie kogenud saneerijad pakuvad võimalusi ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks ja likviidsuse taastamiseks, et edaspidi jätkusuutlikult majandada.
-
Restruktureerimine ja reorganiseerimine
Pakume individuaalseid terviklahendusi ettevõtete struktuuri korrastamisel.
-
Ettevõtte maksustamine
Anname nõu kõigis ettevõtte maksustamisega seotud küsimustes.
-
Käibemaks jm kaudsed maksud
Põhjalik info käibemaksu, aktsiiside ja tollimaksude kohta nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil.
-
Rahvusvaheline maksustamine
Anname nõu välisriikide maksusüsteemide ja rahvusvaheliste maksuregulatsioonide asjus, sh tunneme piiriülese aruandluse nõudeid.
-
Siirdehinnad
Aitame planeerida ja dokumenteerida kõiki aspekte ettevõtte siirdehindade strateegias.
-
Tehingute maksustamine
Planeerime ettevõtte omandamise, võõrandamise, refinantseerimise, ümberstruktureerimise, võlakirjade või aktsiate noteerimise maksutagajärgi.
-
Töötajate piiriülene maksustamine
Eesti ettevõtte töötaja välismaal ja välisettevõtte töötaja Eestis – anname nõu maksureeglite kohta.
-
Maksuriskide audit
Teeme maksuauditi, mis aitab diagnoosida ja piirata maksuriske ning optimeerida maksukohustusi.
-
Kliendi esindamine maksuametis
Ennetame maksuprobleeme ning tagame sujuva suhtluse maksu- ja tolliametiga.
-
Füüsilise isiku maksustamine
Nõustame eraisikuid füüsilise isiku tulu maksustamise küsimustes ja vajadusel esindame klienti suhtluses maksu- ja tolliametiga.
-
Balti riikide maksusüsteemide võrdlus
Meie maksuspetsialistid on koostanud Balti riikide maksusüsteemide võrdluse ettevõtete ja eraisikute maksustamise kohta.
-
Siseauditi teenus
Aitame Teid siseauditi funktsiooni täitmisel, siseauditite ja nõuandvate tööde tegemisel, valitsemise hindamisel ja töötajate koolitamisel.
-
Finantssektori siseaudit
Saame toetada siseauditi funktsiooni loomisel juba finantssektoris tegutsemiseks vajaliku tegevusloa taotlemisel.
-
Projektiaudit
Teeme Euroopa Liidu fondidest, riigieelarvest, välisabist või muust allikast toetusi saanud projektide auditeid.
-
Rahapesu tõkestamine
Aitame koostada rahapesu riskihinnangut ja tõhusaid rahapesu tõkestamise protseduure, teeme valdkonna siseauditeid ja koolitusi.
-
Riskide hindamine ja haldamine
Nõustame Teid riskide hindamisel ja riskide haldamise süsteemi loomisel.
-
Eritööd
Teeme Teie soovil konkreetse eesmärgi ja ulatusega auditeid, kontrolle ja analüüse.
-
Kvaliteedimärk
Hindame raamatupidamisettevõtete tegevuse nõuetelevastavust kvaliteedimärgi „ERK tunnustatud raamatupidamise ettevõte“ taotlemisel.
-
Siseauditi välishindamine
Hindame Teie ettevõtte siseauditi kvaliteeti või anname sõltumatu kinnituse enesehindamisele.
-
Rikkumisest teavitamine ettevõttes
Aitame luua rikkumisest teavitamise süsteemi Teie ettevõttes. Pakume nii kogu süsteemi kui ka selle mõne etapi ülesehitamist.
-
Infoturbe juhtimine
Pakume Teile infoturbe juhtimise teenust, mis optimeerib ressursse, annab ülevaate turvaolukorrast ning tagab vastavuse õigusaktidele ja standarditele.
-
Infoturbe teekaart
Õigusaktidele, standarditele ja nõuetele vastavuse saavutamine.
-
Infoturbe siseaudit
Meie spetsialistid aitavad avastada ja parandada infoturbe puudujääke, kontrollides organisatsiooni vastavust õigusaktidele ja standarditele.
-
Koostööpartnerite haldus
Meie spetsialistid aitavad vähendada riske, mis on seotud kolmandate osapoolte teenuste kasutamisega.
-
Infoturbe koolitused
Pakume mitmesuguseid koolitusi ja teadlikkuse suurendamise programme, et tagada kõigi osapoolte teadlikkus infoturbe nõuetest, nende vastutusest teenusepakkujate valikul ning võimalikest riskidest.
-
ESG nõustamine
Aitame lahendada keskkonna, sotsiaalse kapitali, töötajate, ärimudeli ja hea juhtimistavaga seotud küsimusi.
-
ESG audit
Meie audiitorid kontrollivad ja kinnitavad kestlikkuse aruandeid kooskõlas rahvusvaheliste standarditega.
-
Kestlikud investeeringud
Aitame investoreil teha huvipakkuva ettevõtte keskkonnateemade, sotsiaalse vastutustundlikkuse ja hea juhtimistava analüüsi.
-
Kestlik maksukäitumine
Meie rahvusvahelise maksunduse spetsialistid määratlevad kestliku maksukäitumise kontseptsiooni ja pakuvad jätkusuutliku maksukäitumise teenuseid.
-
ESG juhi teenus
Alati ei pea ettevõttesse palkama ESG juhti. Seda saab ka kokkulepitud mahus teenusena sisse osta.
-
Personaliotsing
Aitame Teie ettevõttes ametikohad täita kompetentsete ja pühendunud töötajatega, kes aitavad ellu viia ettevõtte strateegilisi eesmärke.
-
Värbamise tugiteenused
Tugiteenused aitavad välja selgitada kandidaatide vastavuse ettevõtte ootustele. Enamkasutatud tugiteenused on kandidaadi testimine ja hindamine.
-
Personalijuhtimise protsesside juurutamine
Võtame personalijuhtimisega seotud protsesside juhtimise ja käivitamise kas täielikult enda peale või oleme personalijuhile toetav ja nõuandev partner.
-
Personaliaudit
Kaardistame personalijuhtimise protsesside olukorra ja anname ülevaate, kuidas hinnata organisatsiooni tervist personalijuhtimise seisukohast.
-
Personalitöö dokumentatsioon
Toetame ettevõtteid personalitööga seotud dokumentatsiooni ja eri töökorralduse protsesside korrektse vormistamisega.
-
Personaliuuringud
Aitame teha eesmärgipäraseid ja kvaliteetselt koostatud personaliuuringuid. Analüüsime tulemusi ja toome välja järeldused.
-
Personalijuhi teenus
Pakume ettevõtetele nii ajutist kui ka püsivat/pikaajalist personalijuhi teenust.
-
Digistrateegia
Aitame hinnata Teie organisatsiooni digiküpsust, töötame välja vajaduste ja võimalustega kooskõlas oleva strateegia ja võtmemõõdikud.
-
Nutikas automatiseerimine
Meie abiga saate suurendada äriprotsesside efektiivsust ning parandada klientide ja töötajate kasutajakogemust.
-
Ärianalüütika
Meie kogenud spetsialistid aitavad Teil andmeid taltsutada, et ettevõtte juhtimine oleks andmepõhine.
-
Infoturve
Läbimõeldud ja ennetav küberstrateegia pakub kindlustunnet ja võimalust keskenduda ettevõtte kasvupotentsiaali realiseerimisele.
-
Targa tellija teenus
Keskmiselt ebaõnnestub iga neljas projekt ja iga teine vajab muudatusi. Aitame juhtida Teie ettevõtte digilahenduste innovatsiooni!
-
Digitaalne hoolsusaudit
Teeme omandatava või ühendatava ettevõtte oluliste IT-küsimuste hoolsusauditi, sh analüüsime infosüsteeme ja nende jätkusuutlikkust.
-
Ene Rahula
Kolm aastakümmet samas ettevõttes töötada on tänapäeval pigem erand. Meie raamatupidaja Ene Rahulal 16. märtsil 2023 meie ettevõttes 30 tööaastat.
-
Eve Lille
Eve tuli Grant Thornton Balticusse finants-ja maksunõustajana tööle 2022. aasta veebruaris ning ta kinnitab, et see teekond on olnud äärmiselt põnev ja väljakutseid pakkuv.
-
Helena Pokmann
Helena liitus meie ettevõttega 2020. aastal auditi vanemkonsultandina ning on nüüdseks tõusnud auditi nooremjuhi rolli. Ta hindab kõrgelt ettevõtte ja meeskonna tugevat toetust.
-
Jelena Leoško
Jelena liitus meie ettevõttega 2017. aastal ja alustas nö nullist, sest tema senine kogemus oli logistikavaldkonnas. Tänaseks on Jelena hinnatud raamatupidaja ja raamatuidamise grupijuht.
-
Kai Paalberg
Kai taaskäivitas edukalt riskijuhtimise valdkonna. Ta saab ühtviisi ladusalt hakkama nii siseauditite tegemisega kui ka meeskonna juhtimisega.
-
Kristjan Järve
Kristjan on rohkem kui 20 Grant Thornton Balticus töötatud aasta jooksul üles ehitanud eduka maksunõustamise valdkonna ja kasvanud maksunõustajast ettevõtte partneriks.
-
Lenel Prisk
Leneli teekond Grant Thornton Balticus algas 2022. aasta juulis üle ootuste hästi. Juba enne oma esimest tööpäeva tundis Lenel, et see võibki olla õige organisatsioon just tema jaoks.
-
Meeli Tali-Aruväli
Meeli liitus meiega auditijuhina 2020. aastal. Teda üllatas väga toetav ja ühtehoidev meeskond. Meeli ütleb julgelt, et iga meie tiimiliige on väärtuslik, teda hinnatakse ja hoitakse.
-
Merle Rõbovõitra
Merle Rõbovõitra alustas raamatupidajana arveid sisse toksides, nüüd defineerib ta oma tööd pigem inimeste kui numbrite ärina.
-
Ragne Lehtsaar
2021. aastal auditi noormekonsultandina tööd alustanud Ragne on tänaseks auditi vanekonsultant. Ragnele meeldib, et ta töö on põnev, tema arengut toeatv ja paindlik.
-
Tarmo Rahkama
Tarmo on kasvanud assistendist auditijuhiks ja vandeaudiitoriks ning 2020. aasta sügisel sai temast ettevõtte partner. Tarmo hindab väga inimestevahelist koostööd ja torediad kolleege.
-
Tatjana Raskatova
Tatjana jaoks on töö Grant Thorntonis olnud positiivne kogemus, uue töötaja sisseelamine on hästi organiseeritud ja töötajat toetavad alati tiimijuht ja tiimikaaslased.
E-arved tähistavad Eestis sel aastal esimest väikest juubelit – riigisektorile arvete esitamine e-arvetena on kohustuslik olnud juba viis aastat, turul on e-arvete suutlikkus olnud enam kui kümme aastat. Küll aga ei ole lootus, et erasektor riigi eeskujul e-arvete esitamise ja vastuvõtmisega orgaaniliselt kaasa tuleb, tõeks saanud.
6. mail algatatud ja 11. septembril Riigikogus teisele lugemisele jõudva raamatupidamise seaduse eelnõu (nr 428 SE) eesmärk on seaduseelnõu seletuskirja kohaselt eemaldada erasektoris e-arvete levikul ilmnenud takistused ja soodustada nende kasutamisel ühtse e-arvete Euroopa standardi rakendumist.[1]
Ernst & Young Balticu 2021. aasta uuringu kohaselt olid e-arvete kasutuselevõtu peamised takistused e-arvete topeltstandard (Eesti enda standard vs. Euroopa standard) ning e-arvete rakendamise sunniviisilisus, mis tekitas psühholoogilise vastumeelsuse. Mikro- ja väikeettevõtjate puhul oli sageli takistuseks ka vähene teadlikkus e-arvete võimalustest, sobiva operaatorteenuse valimisest ja äritarkvara seadistamisest.[2]
Kas me ei oska raha lugeda?
Aga alustame algusest. Miks on e-arvete saatmine ja vastuvõtmine jäänud tagaplaanile ja erasektori huvi olnud leebe? Statistika kohaselt on e-arve praegu soodsam kui paberarve või PDF-failina edastatav arve. Milles siis asi? Kas me ei oska raha lugeda?
E-arve saatmise võimekus on olemas pea igas arvestatavas Eesti turu jaoks loodud raamatupidamise tarkvaras. Seega ei ole raamatupidaja jaoks kindlasti põhjus see, et e-arvet oleks keerulisem saata, kui vana head PDF-arvet e-postiga teele panna.
Probleemi tuumpõhjus on minu arvates pigem e-arve vastuvõtmise suutlikkus. Teisisõnu ei ole piisavalt tehtud selgitustööd erinevate e-arve vastuvõtuoperaatorite, nende lepingutingimuste, tarkvarade suutlikkuse ja ka teenuse hinna kohta. Selle töö peab ära tegema ettevõtja ise või siis võtma appi raamatupidaja, et leida endale sobivaim lahendus. Tänapäeval on operaatorite valik laialdane: leidub nii selliseid, kes pakuvad teatud hulka e-arvete käitlemist tasuta, kui ka selliseid, kelle puhul on võimalik kasutada paljusid lisafunktsionaalsusi. Küsimus on pigem selles, kuidas mõista, mida päriselt vaja on.
Teise põhjusena näen e-arvete kasutuselevõtu takistusena mitmesuguseid hirme – st ettevõtjad ei tea, kas teine pool suudab e-arveid vastu võtta; ei tea, kas teine pool soovib üldse e-arvet; äkki keegi hakkab liigselt jälgima, mida ja miks ostetakse; Maksu- ja Tolliamet saab liiga paljule infole ligi jmt.
Selle hirmu mahavõtmisega on riik minu hinnangul vähe tegelenud. Ainuüksi seadusemuudatus, et e-arveid tuleb hakata saatma, kui kauba või teenuse ostja seda nõuab ja on end äriregistris e-arve vastuvõtjaks märkinud, hirmu ei kõrvalda ja turul e-arveid rohkem liikuma ei pane.
Lisades siia juurde ka plaanitava muudatuse seoses käibedeklaratsiooni esitamisega, kus seni kehtiva vormi asemel tuleb maksuhaldurile hakata esitama käibemaksu arvestamise aluseks olevaid algandmeid, mõistan ettevõtjate kartust.[3]
Mis 1. jaanuarist 2025 muutub?
Raamatupidamise seaduse muutmise seaduse eelnõu kohaselt saab alates jaanuarist äriregistrisse e-arve käitlemise teenuse pakkuja registrikaardile kandmiseks avalduse esitada ka ettevõte ise, kui ta on sõlminud teenusepakkujaga vastava lepingu.
Kehtiva korra kohaselt saab registrikaardil muudatuse tegemise algatada üksnes e-arve operaator, mitte aga äriühing ise. Muudatuse põhjus on võimaldada näiteks kasutada ka välismaiste e-arvete operaatorite teenuseid ja teha registreerimisprotsess sellega lihtsamaks.
Samuti kaotatakse raamatupidamise seadusest Eesti enda e-arve tehnilise standardi nõuded, sest Euroopa e-arve standardiga on see juba kaetud.
Kõige olulisem muudatus puudutab aga ostjaid, kes on end juba e-arve vastuvõtjaks märkinud. Nemad võib soetatud kauba või teenuse eest tasumiseks nõuda müüjalt e-arve esitamist. Tähele tasub panna, et ostjal on õigus, mitte aga kohustus nõuda. Ehk siis need ettevõtjad, kes soovivad jätkata samamoodi nagu praegu – mingit takistust ei ole. Need ettevõtjad aga, kes tunnetavad e-arvetes peituvat kasulikkust, saavad õiguse ka müüjatelt e-arvet nõuda.
Alternatiivne soovitus, mida oleme ka juba meediast kuulunud ja lugenud, on vaidluste ja segaduste vältimiseks arve esitamise reeglite kokkuleppimine lepingus.[4]
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda tõstatas eelnõu kooskõlastusringil küsimuse, kas olukorras, kus ostja nõuab e-arvet, aga müüja saadab arve PDF-vormingus, on ostjal õigus keelduda arve tasumisest. Ma ei saa nõustuda Rahandusministeeriumi seisukohaga, justkui oleks see õigustus kauba või teenuse eest mittetasumiseks ning mina ei soovita ettevõtjatel seda teed minna.
Lisaks sätestatakse seaduses eeldused e-arve vormile. E-arve on vormistatud nõuetekohaselt, kui see vastab e-arveldamise Euroopa standardile. Säilib aga ka võimalus leppida kokku muus arve formaadis.
Tekkis huvi e-arvetele üle minna?
Kui ettevõtte raamatupidamine on juba mõnes Eesti turu jaoks loodud raamatupidamise programmis, siis e-arvete saamine ja saatmine ilmselt muret ei tekita – reeglina on vajalik liidestus aktiveeritav mõne klahvivajutusega (näiteks Merit Tarkvaras, Accloudingus, Directos või Standard Booksis). Jah, tõepoolest, see teenus on reeglina tasuline. Samas aga ei maksa unustada, et e-arvete kasutamine vähendab ka raamatupidaja tööd andmete sisestamisel ehk raamatupidamisele kuluvat aega. Tuntumad e-arvete operaatorid on Eestis Telema, Finbite, e-arveldaja, Unifiedpost Group ja Envoice. Nii et turul tegijaid jagub ja neid tuleb juurdegi.
Nutikad tarkvarad tunnevad ka äriregistri liidestuse vahendusel ära, kas klient on suuteline e-arvet vastu võtma, mistõttu jääb ära mure, kas saab kliendile kiirelt ja mugavalt arve edastada.
Kindlasti vajab muutmist aga harjumus, et arved ei maandugi kuu algul postkasti, vaid otse tarkvarasse. See tähendab, et tuleb mõelda, kes ja kuidas arveid aktsepteerib. Võimalusi on mitu, näiteks teatud inimestele kinnitamise õiguse andmine tarkvaras või e-arve operaatori keskkonnas või ka pangas maksete aktsepteerimisel. Tehes aga iseenda raamatupidamist, on e-arvetele üleminek kindlasti maast leitud aeg – ei mingit silmad krõllis numbrite ümbertoksimist PDF-ist raamatupidamise programmi. Raamatupidamise teenust sisse ostes suudavad tublid raamatupidajad aga arvete kinnitusringi hõlpsalt luua ja ülevaade ettevõte ostudest säilib endiselt.
Ei saa salata, et e-arvete lahendused ei ole veel ideaalsed ja e-arvete operaatoritel on arenguruumi – olgu selleks siis arvega kaasnevad lisadokumendid, korduvad e-arved või suurem info hulk automaatselt täituvates väljades. Samas on e-arved kindlasti see suund, kuhu tasub liikuda, sest see võimaldab koondada info kiirelt ja mugavalt ühte kanalisse, andes enam aega süveneda andmete analüüsimisse või visualiseerimisse. Samuti ei maksa unustada, et e-arved teevad ka info liikumise kiiremaks.
Väikeettevõtjatel ja iseendale tööandjatel, kes end raamatupidamise tarkvarades „kodus“ ei tunne, soovitan võtta appi tubli raamatupidaja, kes aitaks programmides elementaarse seadistuse ära teha või aitaks valida e-arve operaatorit. Seda muidugi juhul, kui äripartnerid üldse on sellised isikud, kellele on vaja e-arveid esitada.
Kokkuvõttes vajab oluliselt enam selgitusi ja juhendamist, miks ja kuidas e-arvete süsteem toimib ning kuidas see tööle panna. Raamatupidamise tarkvarades on olemas liidestused suuremate teenusepakkujatega, vaja on vaid ettevõtja tahet need aktiveerida.
E-arvete kasutuselevõtmine peab olema võimalikult lihtne protsess ka väga IT-kauge inimese jaoks ja ettevõtjatele peab jääma võimalus valida arve formaati, eriti kui äri ei piirdu vaid Eestiga.
Artikkel valmis finants- ja õigusuudisteveebi rup.ee tellimusel.
[1] https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/474f591f-8fcf-44ad-8e0d-d2bf68854d65/raamatupidamise-seaduse-muutmise-seadus.
[2] Ernst & Young Baltic analüüs „E-arvete kasutamine avalikus sektoris ja ettevõtluses”. https://www.fin.ee/media/4658/download.
[3] Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu. Avaldatud eelnõude infosüsteemis: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/bab40de5-5e91-4ee8-be79-37d644eb9375.
[4] Annika Vaik. „Ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega“. https://www.aripaev.ee/arvamused/2024/05/09/ekspert-arme-rabista-kohustuslike-e-arvete-joustamisega.
Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.